Spørsmål og svar

Kjøperen betaler ikke. Kan jeg kreve erstatning?

Gutt, 20

Hei! Avtalte med en på Finn et kjøp. Varen skulle sendes via post. Så jeg gikk inn å meldte levering til posten, som etterfaktureres. Men han sluttet å svare etter bestilling av frakt. Har jeg lov til å fakturere han for dette? altså fraktkostnadene som så og si nå er ubrukelig fordi han ikke svarer mer? Slik ting skjedde var at vi har over Finn avtalt at han skal forhåndsbetale ordren, mot gratis frakt inkludert i prisen. Vi avtaler at kjøpet skal skje, men når jeg har bestilt frakt via Bring.no, så slutter han å svare. Så dette er jo økonomisk rammende fordi Bring vil jo uansett fakturere meg for innmeldingen av pakke (iht avtale jeg har med dem etterfakturering). Har avtale med inkasso selskap, så det jeg lurer på er om jeg kan opprette faktura for ubetalt frakt, forfall 14 dager, deretter sende til inkasso om han ikke betaler? Har det skriftlig via Finn at han forpliktet seg til salget. Har ikke sendt produktet siden han ikke har betalt. Men har bestilt frakt (som faktureres)

Svar

Hei!

Hvis kjøperen fortsatt ikke svarer eller betaler som avtalt, så medvirker han ikke til å gjennomføre kjøpsavtalen dere har gjort. Dette gjør at kan du heve kjøpet. Men før du hever kjøpet, anbefaler jeg deg å gi ham en siste frist for når du ønsker betalingen, f.eks 7 dager.

Dersom du ikke får betaling innen denne fristen, kan du gi beskjed om at kjøpet er hevet.

I tillegg kan du også ha krav på erstatning for økonomisk tap som kjøperens manglende medvirkning har påført deg. Dette kan f.eks være det du skriver: erstatning for fraktutgiftene.

Men om du kan sende dette direkte til inkasso, er litt usikkert. Først og fremst må kjøperen ha sagt seg enig i at han skal erstatte fraktutgiftene, eller at dette må være avgjort ved dom. Ta gjerne kontakt med inkassoselskapet for å høre hvordan de stiller seg til å drive inn pengene allerede nå.

Dersom kjøperen ikke betaler fraktutgiftene, kan du uansett sende inn saken til mekling hos Forbrukertilsynet. Dette er kostnadsfritt. Alternativt kan saken også sendes inn til Forliksrådet, men de tar et rettgebyr på ca 1400 kr.

Lykke til, så håper jeg saken får en god og rask løsning!

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 2.3.2022

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål