Kjøper vil ikke betale og hente pakken hos posten. Hva kan jeg gjøre?
Jente, 18
Hei. Jeg lurte på om det er grunnlag for å anmelde dette. Jeg solgte et hermes belte på tise til 4900 kr. Jeg sendte pakken med postoppkrav fordi det var det kjøperen ønsket. Hun har fortsatt ikke hentet pakken. jeg har har snakket med hennes sånn fra da pakken ble levert på posten. Hun sa at hun var innlagt på sykehus, men at hun skulle hente den så fort hun ble skrevet ut. Hun sa at hun fortsatt ikke har blitt skrevet ut, men at søsra hennes skulle hente pakken enten på lørdag eller senest mandag. Nå er det tirsdag og det er siste hentedag i dag. Jeg har sendt mld til henne på mobil nummer og tise og forsøkt å ringe henne. Jeg brukte over 200 kr for å sende den og sagt til andre inteesserte at den er solgt. Nå får jeg ikke pengene mine. Kan jeg anmelde henne for å ikke ha oppretholde avtalen?
Svar
Hei Jente 18 år.
Når man inngår en avtale om kjøp/salg av en vare på Tise har man inngått en bindende avtale. Hvis kjøperen ikke henter pakken fra posten, har hun misligholdt avtalen.
Det betyr at du kan kreve erstatning for fraktutgifter og tap du eventuell har ved et dekningssalg. Dekningssalg betyr at du selger varen til en annen kjøper og at hun (kjøperen som gikk fra avtalen) skal dekke en eventuell prisforskjell i tilfelle du ender med å selge beltet til en pris under 4.900 kr.
Dekningssalget skal skje på en forsvarlig måte og innen rimelig tid etter hun har misligholdt avtalen. Med «forsvarlig måte» menes at du ikke kan kreve dekket prisforskjellen ved et unødig rimelig salg.
Vi anbefaler at du sender en skriftlig melding til kjøperen hvor du forklarer henne at hvis hun ikke henter og betaler varen vil du ta saken videre og søke om erstatning for 200 kr. i fraktkostnader. Du kan videre skrive at du også vil kreve erstatning for eventuelle tapte penger hvis du selger den rimeligere til en annen kjøper. Prisforskjellen mellom den opprinnelig salgspris og den nye salgspris kalles mellomlegget. Det er lurt å legge inn en svarfrost på eksempelvis 7 dager.
Du kan også kontakte Tise og forklare de situasjonen, de har mulighet for å utestenge kjøperen. Hvis kjøperen gir deg et negativt svar eller ikke svarer på din klage innen fristen du har satt kan du ta saken videre hos Forbrukertilsynet.
Forbrukertilsynet kan mekle i slike saker, hvis motparten ikke har erkjent kravet, dvs. vedkjenner seg at de skylder deg penger. Det er gratis å få saken meklet. Merk at mekling er frivillig og at motparten kan ikke pålegges å delta. Resultatet av mekling er ikke en rettskraftig avgjørelse, og er kun bindende hvis man kommer til enighet. For å kunne behandle saken din, må du oppgi kontaktinformasjonen til motparten. Vet du ikke hva motparten heter, vil saken bli avvist, da det ikke går an å mekle overfor noen som ikke kan kontaktes.
Du kan lese mer om klageprosedyren hos Forbrukertilsynet her: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/klageguide
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Besvart: 7.7.2021
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål