Spørsmål og svar

Solgte noe til en person i Canada. UPS har mistet pakken.

Gutt, 20

Jeg solgte noe på eBay til Canada. Men UPS mistet pakken på vei dit. Men ettersom at det har gått rundt fem uker siden jeg solgte varen fikk jeg utbetalt pengene fra eBay. Normalt får mann ikke pengene før varen er mottatt av kjøper. Spørsmålet mitt er derfor er jeg ansvarlig for å refundere kjøperen? Kjøpsloven sier at varen anses som levert i det Posten tar over. Gjelder norsk lov når jeg selger til utlandet? Skulle jeg refundert kjøperen ville jeg i tillegg mistet rundt 2000kr i valuta-gebyr. Jeg regner egt med at UPS erstatter meg for pakken, har allerede sent in et erstatningskrav. Men er uansett nysgjerrig, spesielt hvem som må ta på seg regningen for konverterings-gebyrene.

Svar

Hei!

Ja, når du bor i Norge, og selger/sender en vare til en person i Canada, så er det Kjøpsloven som gjelder som utgangspunkt. Dette innebærer blant annet at risikoen for pakken går over på kjøperen, idet du overleverer den til postselskapet. Så dersom postselskapet mister pakken underveis, kan kjøperen som utgangspunkt ikke holde deg ansvarlig for dette.

Nå kan jeg ikke konkludere på hvem som bør ta ansvaret for valutagebyret, ettersom at det er litt begrenset hvor mye vi i Forbrukerrådet jobber med internasjonale kjøp. Men jeg tenker at en naturlig start bør være å be UPS om å erstatte dette, ettersom at det da vil være de som har forårsaket et økonomisk tap for deg (og kjøperen).

Dersom du skulle oppleve at UPS ikke erstatter alt, slik at du fortsatt sitter med et økonomisk tap til slutt, kan du prøve å sende dem en skriftlig klage. Be om en begrunnelse på hvorfor og hvordan de har regnet seg fram til dette beløpet. Hvis du ikke får et godt svar, eller om du for så vidt er uenig i svaret i seg selv, kan du sende inn saken til Forbrukertilsynet. De kan mekle i saken, noe som er kostnadsfritt.

Lykke til!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 17.8.2023

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål