Spørsmål og svar

Kjøperen sendte mobilen i retur, men posten mistet pakken

Jente, 20

Hei. Jeg solgte en telefon på Finn. Kjøper mente derimot det var noe gale med den og ønsket å sende i retur. For sikker retur for oss begge ordnet vi slik at jeg kjøpte den tilbake med fiks ferdig, så pengene er reservert til jeg får pakken. Jeg har derimot ikke motatt pakken enda, og kjøper sier posten har mistet pakken. Hva gjør jeg videre nå? Hvem er det som er ansvarlig for pakken? Og hvem er det som må be posten om erstatning dersom pakken ikke blir funnet?

Svar

Hei!

I utgangspunktet er det kjøperen som er ansvarlig for pakken/mobiltelefonen, fram du har mottatt den. Men siden det er postselskapet som har mistet pakken, kan dere som hovedregel kreve erstatning for telefonen.

Når det gjelder å be om erstatning fra postselskapet, så er det vanligvis den som har bestilt tjenesten som må be om dette. Dersom det er kjøperen som bestilte "Fiks Ferdig", er det også hen som må be om erstatning.

En løsning her kan for eksempel være at du beholder pengene du fikk i betaling, mens kjøperen får eventuell erstatning fra Posten. Da vil ikke du ha noe økonomisk tap, og kjøperen vil også forhåpentligvis gå i null.

Lykke til, så håper jeg dette løser seg raskest mulig!



Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 14.8.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål