Har sendt pakke i retur til USA, men har ikke hørt noe ennå
Jente, 20
Hei! Jeg bestilte en pakke fra NVGTN som er i USA til 3000,- fordi jeg bestilte flere størrelser for å se hva som passet. Det jeg måtte sendte tilbake var en verdi på 1500,-. Jeg sendte returen tilbake med posten uten sporing 20/2/23 fordi det var så mye dyrere med sporing. Burde kanskje tatt med sporing men.. Etter jeg sendte den har jeg ikke hørt noe og det har gått to uker? Har jo ikke sporing så ser ikke hvor den er.. Men NVGTN support sa de ville kontakte om de hadde spørsmål angående returen. Jeg fikk heller ikke kvitering av posten eller email at jeg hadde sendt en retur når jeg sendte den.. Hvor lang tid tar det før den kommer til USA? Og jeg har ikke betalt fordi jeg kjøpte det med klarna. Tenk om pakken blir borte? Da får jeg vell erstatning fra posten siden det er de som har mistet pakken?
Svar
Hei! 
Leveringstidene hos Posten kan variere etter hvilket land du sender pakken til. Ut ifra hva Posten skriver, så ser det ut som at det kan ta opptil 8 virkedager å levere en pakke til USA. Men dette er kun veiledende tider, ikke noen form for garanti. Så det kan fort hende at det tar lenger tid i visse tilfeller. 
Dersom pakken blir borte, så anbefaler jeg deg først å kontakte NVGTN. Spør om hva returreglene deres sier om ansvar, dersom en pakke forsvinner. Dersom reglene deres sier at de er ansvarlige for en returpakke som forsvinner i postgangen, så kan de i utgangspunktet ikke kreve at du betaler. 
Men dersom reglene sier at du er ansvarlig for pakken, fram til de har mottatt den, så må du i utgangspunktet betale, selv om den har forsvunnet. I så fall anbefaler jeg deg å kontakte Posten, siden du kan ha krav på erstatning, dersom sendingen var registrert. 
Jeg legger ved en lenke til Postens kontaktinformasjon, i tilfelle du skulle ha noen videre spørsmål om leveringstider og erstatning: 
Posten
Lykke til, så håper jeg dette løser seg raskest mulig!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 13.3.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål