Spørsmål og svar

Pakke kjøpt gjennom Tise er borte

Jente, 16

jeg bestillte noe fra noen på tise som ble sendt som ett brev med posten (ikke sporing). fikk aldri dette brevet men er sikker på at det ble sendt, så posten har da mistet det evt. ringte posten men han fikk ikke gjort noe med saken. kan jeg klage å få pengene tilbake fra posten da de mistet pakken min som jeg betalte for. (kosta 400kr) isåfall hvordan kan jeg klage? (får ikke noe tilbake fra hun på tise da det ikke er hennes skyld)

Svar

Hei Jente 16 år.

Når du bestiller noe som blir sendt uten sporing, kan det dessverre være utfordrende å få kompensasjon dersom pakken blir borte. Siden forsendelsen ikke har sporing, har det verken du eller Posten noen dokumentasjon på forsendelsen, noe som gjør det vanskelig å spore pakken eller bekrefte at den faktisk ble sendt.

Kontakt selgeren igjen
Selv om selgeren på Tise kanskje ikke føler seg ansvarlig, kan det faktisk være at hun har en innsatsplikt. Husk at det er den som har bestilt postforsendelsen, som skal klage til Posten. Dersom avsenderen har bestilt forsendelsen, er det hun som skal klage. Du bør også få dokumentasjon fra avsenderen som bekrefter at pakken er sendt, for eksempel en kvittering for avsendelsen. Kan hun ikke fremskaffe den vil hun har ansvar for å refundere deg kjøpesummen.

Kontakt Posten
Selv om de ikke kan gjøre noe uten sporing, kan bestilleren registrere en klage hos Posten. Dette vil i det minste sette saken på radaren deres. Det er også mulig at de kan gi deg råd om hva du kan gjøre videre.

Vurder alternative løsninger
Hvis ingen av de ovennevnte løsningene gir resultater, kan det være verdt å vurdere å betale med en betalingsmåte som tilbyr kjøpsbeskyttelse i fremtiden (som PayPal eller kredittkort) i fremtiden. Dette gir deg bedre beskyttelse mot slike situasjoner.

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 2.8.2024

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål