Hvem har ansvaret for tapt pakke uten sporing?
Gutt, 15
Hei, jeg kjøpte noe fra Finn og han som sendte sendte med brev uten sporing og den pakken er borte, er det sender som skal erstatte eller posten?
Svar
Hei Gutt 15 år.
Når en pakke sendes uten sporing, kan ansvarsfordelingen mellom selger og kjøper være litt utfordrende. Her er noen sentrale punkter for å avklare ansvaret:
Selgers ansvar
Ifølge norsk kjøpsrett har selger normalt ansvaret for at varen kommer frem til kjøper, med mindre dere har avtalt noe annet. Hvis varen blir borte under frakten, er det i utgangspunktet selgeren som må sørge for erstatning eller sende en ny vare.
Postens ansvar
Hvis forsendelsen er borte, og den ble sendt uten sporing, er det dessverre svært vanskelig å dokumentere tapet. Postens ansvar er begrenset for brev uten sporing, og det finnes som regel ingen kompensasjon for tapt brev.
Kjøpers rettigheter
Hvis du som kjøper har akseptert at varen sendes uten sporing, kan det tolkes som at du har tatt en viss risiko. Har dere ikke avtalt noe spesiell, bør du kreve kjøpesummen refundert.
Skriftlig klage
Kontakt selgeren og forklar situasjonen. De har normalt ansvaret for at varen kommer frem. Dersom selgeren nekter å erstatte varen, og dere ikke kommer til enighet, kan du klage gjennom FINN.no sin plattform hvis betalingen ble håndtert via deres betalingssystem. Brukt dere ikke Finn.no sin betalingsløsning og du kjenner navnet på selger kan du klage saken inn til forbrukertilsynet for mekling. Siden du er under 18 år, kan du be en av dine foresatte om å klage på dine vegne. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Forbrukertilsynet - Et enklere og tryggere samfunn for forbrukerne
Det er en god lærdom for fremtiden å alltid be om sporing ved sending av verdifulle varer for å redusere risikoen for slike situasjoner.
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 16.1.2025
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål