Hvem betaler for genseren i pakken hvis Posten har rotet bort pakken?
Jente, 15
Hei. Jeg har bestilt en genser til 2500 kroner som i følge sporinga skal ha ankommet posten i Oslo. Men i følge posten har den ikke blitt registrert. Det jeg lurer på nå er hvem betaler pakka hvis den har blitt rotet bort i posten? Mister jeg pengene mine? Eller må han som sendte meg pakka sende tilbake pengene? Eller de i posten hvis det er de som har rota den vekk?
Svar
Hei.
Det er fraktbetaler som er kunde hos Posten og som må klage til Postens kundeservice. Dersom selgeren har betalt/lagt ut for fraktutgiftene må vedkommende klage skriftlig til Posten.
I Postens leveringsvilkår finner du mer informasjon om Postens erstatningsansvar (punkt 9) og klagemuligheter (punkt 10). Forbrukertilsynet vil også kunne mekle i saken hvis en skriftlig klage ikke løser saken.
Du finner Postens leveringsvilkår her: Postens generelle leveringsvilkår for posttjenester
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 19.4.2023
Oppdatert: 19.4.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål