Helthjem har mistet pakken min.
Gutt, 18
Hei, Jeg kjøpe en iPhone 14 pro på Finn via fiks ferdig. Og da den ble sendt og jeg kunne følge med på sporingen sto det først at de ikke fant postkassen min og ville bli levert neste dag. Dagen etter da den skulle bli levert sto det at budet hadde glemt pakken og den ville bli levert neste dag. Natt til neste dag ble den markert som levert og jeg gikk ut for å sjekke postkassen 2 min etter den sto som levert. Men det var ingenting i postkassen. Jeg tar kontakt med Finn.no og selgeren av telefonen. Og selgeren får tilbake alle pengene sine mens jeg kun får 2500 fordi det er det meste helthjem kan dekke ved tap. Jeg leste meg litt opp og så at bland annet postloven paragraf 28 sier at Tilbyderen skal betale erstatning for registrert postsending som skades eller går tapt i tiden fra innlevering til utlevering. så jeg lurer på hva jeg kan gjøre her for å få tilbake pengene mine? Nå er det jeg som må betale feilen til helthjem
Svar
Hei Gutt 18 år.
Når forsendelsen blir borte etter at den er mottatt av Helthjem, kan Helthjem være ansvarlig. Det er derfor viktig at du kan dokumentere hva forsendelsen inneholder og at den er innlevert til Helthjem. Det er den som har bestilt tjenesten som har et erstatningskrav mot fraktleveradøren.
Kjøp av posttjenester er i utgangspunktet ikke regulert i lov. Hvilke rettigheter og plikter du har følger av avtalen mellom deg og selger. Vi vil anbefale at du leser nøye gjennom avtalen du har med selgeren for å finne ut av dine rettigheter. Se ellers Helthjem sine leveringsvilkår (Helthjem.no).
Punkt 7 i leveringsvilkårene regulerer Helthjem sitt erstatningsansvar. Punkt 7a setter krav til dokumentasjon, der de bl.a. kan kreve dokumentasjon på verdien av varen.
Klageadgang
Er du misfornøyd med tjenesten du har kjøpt må du først klage skriftlig til Helthjem. Husk å ta vare på en kopi av klagen du sender. Vi anbefaler at du sender klagen per e-post slik at du kan dokumentere at du har sendt klagen i ettertid.
Veiledning til hvordan du skal klage, standard klagebrev og videre klagemuligheter finner du på våre nettsider: Slik klager du.
Løser ikke dette saken, har du anledning til å klage saken inn til Forbrukertilsynet. Merk at Forbrukertilsynet kun har meklingskompetanse i slike saker og at meklingen er frivillig.
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 23.9.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål