Spørsmål og svar

Kjøpt en mobil som er blitt stoppet av fraktleverandøren - hva gjør jeg?

Gutt, 20

Hei! Kjøpte nylig en iphone 15 pro max på finn.no over fiksferdig. Frakten på den har fryst seg, men Hvis det skulle ha seg slik at den er mistet av leverandøren (helthjem) får jeg pengene tilbake fra finn (pengene som er reservert men ikke betalt til selger) ? Også må selger ordne opp med erstatning etc?

Svar

Hei Gutt 20 år.

Hvis du har kjøpt en iPhone 15 Pro Max på Finn.no via Fiksferdig, og frakten har fryst, er det den som har bestilt frakten som har en sak mot fraktselskapet og som må reklamere til dem. Her er noen trinn du kan ta for å håndtere situasjonen:

Kontakt Fiksferdig og Helthjem
Først bør du kontakte både Fiksferdig og Helthjem for å få klarhet i hva som har skjedd med frakten. De kan gi deg informasjon om hvor pakken befinner seg og hva som kan gjøres videre. Du bør sende en skriftlig henvendelse til Finn.no og be dem om at ikke at utbetale pengene til selger.

Sjekk med Finn.no
Siden betalingen ikke er fullført og pengene er reservert, kan du ta kontakt med Finn.no sin kundeservice. De kan gi deg informasjon om hvordan pengene vil bli håndtert dersom varen blir bekreftet som mistet av leverandøren. Vanligvis vil pengene bli returnert til deg hvis handelen ikke blir fullført.

Selgerens ansvar
Hvis varen ikke blir levert og det viser seg at den er mistet av leverandøren, og det er det selgeren som har bestilt frakten, skal selgeren håndtere eventuelle krav om erstatning fra transportøren, ikke deg. Selgeren er ansvarlig for å sikre at varen kommer til deg i henhold til avtalen.

Sørg for å holde all kommunikasjon skriftlig og dokumenter alle trinn i prosessen for fremtidig referanse.

Håper dette hjelper, og at situasjonen blir løst raskt!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 19.8.2024

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål