Spørsmål og svar

Ødelagte samlerfigurer – Hvem Har Ansvar for Skadene?

Jente, 17

Jeg kjøpte noen verdifulle pop figurer på finn, på annonsen var de i perfekt kondisjon. Men innpakningen var helt forferdelig, de var trykt inn i en liten kartong, og boksene til figurene var helt ødelagte, de hadde skraper over hele seg i tillegg til at boksene var revnet opp. Er dette postselskapet sitt feil? Eller selgeren? Kan jeg få noe ut fra det mtp jeg kjøpte fra privatperson på finn og sa ja til frakt? Jeg brukte mye penger på det så jeg syntes at det var synd at begge figurene var helt revnet fra verdien sin siden boksene ble ødelagt.

Svar

Hei Jente 17 år.

Selgerens ansvar
Selgeren har ansvar for å sørge for at varene er pakket forsvarlig før de sendes. Hvis innpakningen var dårlig og utilstrekkelig, kan det være selgerens feil at boksene og figurene ble skadet under transport. Det er viktig at selgeren tar ansvar for å sikre at varene når frem i samme stand som beskrevet i annonsen. Du har to års reklamasjonsfrist i et kjøp mellom private.

Postselskapets ansvar
Hvis det derimot var tydelige ytre skader på pakken, kan det også være at posten har behandlet den dårlig. I så fall bør du kunne kreve erstatning fra postselskapet, men det forutsetter at selgeren har pakket varene godt nok i utgangspunktet. Husk det er den som har bestilt frakten som har et krav mot selskapet. Så hvis det er selgeren som har bestilt frakten må selger reklamere.

Hva du kan gjøre
Start med å ta kontakt med selgeren skriftlig og forklar situasjonen. Hvis det er tydelig at innpakningen var utilstrekkelig, bør du kreve å få pengene refundert. Ta bilder av skadene og pakkingen som bevis.

Vi blir ikke enige

Dersom dere ikke blir enige etter at du har sendt en skriftlig klage kan du ta saken til Forbrukertilsynet for mekling: Forbrukertilsynet - Et enklere og tryggere samfunn for forbrukerne

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 24.9.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål