Spørsmål og svar

Selger har fått betaling for en mobil han ikke har sendt

Jente, 15

Jeg kjøpte en pakke for 10 mnd siden å betale 9000kr for en telefon, han la pakken i postkassen å budet kunne ikke finne pakken, han sier han ikke har mulighet til å betale tilbake pengene men jeg ønsker de tilbake.. kan jeg politianmelde han selv om det er 10 mnd siden? Jeg har tenkt på det mye i det siste og mener selv at jeg har krav på pengene tilbake etter at selger mistet pakken under sitt ansvar og helt hjem tar ikke ansvar før pakken er i deres hender..

Svar

Hei Jente 15 år.

Det høres ut som en frustrerende situasjon, og jeg forstår at du ønsker å få pengene tilbake.

Når det gjelder muligheten for å politianmelde, er det viktig å først vurdere om dette kan anses som et tilfelle av forbrukerrettigheter eller straffbare handlinger. Her er noen punkter å vurdere:

Kjøpsavtale og ansvar
Hvis du har kjøpt en telefon fra selger, er det normalt at selger har ansvar for å sørge for at varen blir levert til deg. Det er viktig å vite om selgeren har sendt pakken korrekt, og om pakken har blitt mistet på vei til deg. Hvis pakken ble levert til postkassen din, men du ikke har mottatt den, kan det være at det er postens ansvar eller at selgeren har gjort en feil i forsendelsen. Det vil være viktig å få klarhet i hvem som hadde ansvaret for å levere pakken etter at den ble sendt.

Forbrukerrettigheter
Ifølge norsk lov har du rett til å få pengene tilbake dersom du ikke mottar varen du har kjøpt. Dersom selgeren har bekreftet at pakken ble sendt, men du ikke mottok den, bør selgeren være ansvarlig for å tilbakebetale pengene, med mindre du kan dokumentere at du har mottatt pakken eller på annen måte har fått pakken levert feil. Du bør be om dokumentasjon og sende en skriftlig klage om kreve pengene refundert. Du kan legge til at dersom du ikke får positivt svar innen syv dager vil du ta saken videre.

Politianmeldelse
Politianmeldelse kan vurderes hvis du mener selgeren har opptrådt på en svindelaktig måte, for eksempel ved å ha tatt pengene dine uten å levere varen som avtalt. Hvis du mener selgeren har brutt avtalen eller lurt deg, kan du kontakte politiet for råd.

Forbrukertilsynet

Dersom du verken mottar penger eller mobil og ikke får hjelp av politiet, bør du sende en klage til Forbrukertilsynet. Siden du er under 18 år, kan du be en av dine foresatte om å ta saken videre på dine vegne.

Husk at det er viktig å ha all kommunikasjon og dokumentasjon i orden for å kunne støtte kravet ditt.

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 10.3.2025

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål