Spørsmål og svar

Posten har utlevert min pakke til en annen - hva gjør jeg?

Jente, 20

Hei. Jeg har bestilt en pakke, den har kommet og blitt utlevert til en annen person. Jeg vet ikke hvem som har hentet den, og har heller ikke bedt noen om å hente den og har heller ikke delt hentekode med noen. Posten sier jeg må kontakte senderen, butikken der pakken er utlevert sier at de har gjort en feil, men at de ikke kan stå ansvarlig for dette. Hvem er det egt som skal stå ansvarlig for dette!? Må jeg betale for noe jeg ikke har fått? Evt. hva må jeg gjøre videre?

Svar

Hei Jente 20 år.

I dette tilfellet er det selgeren som er ansvarlig for å sørge for at du mottar varen du har bestilt. Når du ikke har mottatt pakken din, og det er butikken eller leverandøren (som Posten) som har gjort en feil ved utlevering til feil person, har du krav på å få varen din levert eller få refundert beløpet du har betalt.

Du kan gjøre følgende:

Kontakt selgeren:
Informer dem skriftlig om at du ikke har mottatt pakken, og at den har blitt utlevert til feil person. Vis til at dette er et problem med deres leveringspartner, og at de derfor er ansvarlige for å løse problemet.

Krev ny levering eller refusjon
Be om enten en ny levering av varen eller full refusjon. Forklar at du ikke har mottatt varen og at du ikke har bedt noen om å hente den på dine vegne.

Dokumentasjon
Sørg for å ha all korrespondanse med både Posten og butikken dokumentert. Dette kan inkludere e-poster, meldinger eller annen dokumentasjon på feilutleveringen.

Klag til Forbrukertilsynet

Hvis selgeren ikke samarbeider eller nekter å refundere eller levere varen på nytt, kan du ta saken videre til Forbrukertilsynet. De kan hjelpe deg med å håndtere tvisten.

Det er viktig å understreke at du ikke skal betale for noe du ikke har mottatt, og at selgeren har et ansvar for å sikre at varen når frem til deg.

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 29.8.2024

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål