Spørsmål og svar

Posten har levert pakken min feil, og nå er den borte.

Jente, 20

Hei jeg hadde bestilt en pakke med posten og valgte at de kunne legge den utenfor døra. Dagen de leverte tok de den på naboens dør (fikk bilde) og når jeg fikk melding på at den ble levert gikk jeg ut 2 min etter og den hang verken på min eller naboen sin dør da men naboen sin dør er 1 meter unna min er dette en feil posten har gjort? Kan jeg kreve ny pakke?

Svar

Hei Jente 20 år.

Det høres ut som en frustrerende situasjon, og det er forståelig at du vil ha klarhet i hva som har skjedd. Her er noen trinn du kan følge for å håndtere saken:

Sjekk med naboen
Det kan også være lurt å sjekke med naboen for å se om pakken fortsatt er der, eller om de har fått den levert ved en feil. Kanskje pakken ligger hos dem uten at du vet det.

Kontakt Posten
Send en skriftlig klage. Sørg for å ha all relevant dokumentasjon, inkludert meldingen du fikk om at pakken var levert, samt bildet som viser at pakken ble lagt på naboens dør. Dette kan være nyttig i kommunikasjonen med posten. Oppgi ordrenummeret og all informasjon om leveringen. Be om en forklaring på hvorfor pakken ble levert til naboens dør i stedet for din.


Krav om erstatning

Det er den som har bestilt frakten som kan be om erstatning for pakken hvis den er borte og ikke kan finnes. Posten har retningslinjer for hvordan de håndterer slike saker, og det er viktig å følge deres prosedyrer. Du kan lese mer om postens retnimngslinjer ved reklamasjon her: Posten Brings generelle leveringsvilkår for posttjenester

Ikke bestilt frakten
Hvis du har bestilt pakken fra en næringsdrivende og ikke har betalt for frakten, har du rett til å få varen tilsendt på nytt uten ekstra kostnad. Har du bestilt pakken av en privatperson kan du har rett til å få penegen for varen refundert hvis selgeren bestilte frakten.

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 31.10.2024

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål