Kjøpte noe av en på Finn. Fikk ødelagt pakke og det manglet ting. Tips?
Jente, 17
Hallo! Jeg kjøpte noen XXX av ei på Finn og da jeg mottok pakken i dag var esken de var sendt i ødelagt og det manglet en XXX. Selgeren viste meg bilde av esken før hun sendte den og den var da hel, hun sa alle XXX var oppi når hun sendte den også. Har jeg rett på å få noe erstatning? Kan jeg klage til Posten? Hun sier hun ikke vil betale tilbake for den tapte XXX, hun mener det ikke er rettferdig osv osv. Hun virker grei, men det er jo surt at jeg ikke fikk det jeg hadde betalte for og....
Svar
Hei!
Skjønner godt at det er surt. Du har gjort det du skal; betale for tingene du har kjøpt.
Selger har et ansvar for å pakke tingene på en trygg måte før hun sender pakken avgårde.
Hvis hun ikke pakket tingene på en god måte, gir det deg rett til å klage fordi risikoen for ødelagt eske øker.
Reduksjon i pris kan være en løsning. Det betyr at du får tilbake deler av summen du betalte til selger.
Hvis selger pakket inn tingene på en forsvarlig måte og Posten ødela esken under transport, kan du og selger klage til Posten.
Se her: Hvordan klage og reklamere hos Posten Bring
og punkt 9 her: Posten Brings generelle leveringsvilkår for posttjenester
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Besvart: 1.12.2025
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål