Spørsmål og svar

Tise selger har ikke sendt kjolen jeg har betalt for.

Jente, 16

Jeg har kjøpt en kjole av en person på Tise. Jeg betalte ikke via Tise, men via vipps siden det ikke gikk med selgeren. Jeg vippset personen og de skulle sende pakken for 1 uke siden. Personen sendte et screenshot av hjemmesiden deres på Posten der det står at pakken til meg «venter innlevering», og de sier de har levert pakken til Postkontoret, men på min Post app står det fortsatt at pakken min er «forhåndsmeldt» og at Posten ikke har mottatt pakken. Hva skal jeg gjøre? Jeg er redd for at jeg ikke får det jeg har betalt for siden hun svarer meg ikke heller.

Svar

Hei Jente 16 år.

Det er beklagelig at du opplever problemer med kjøpet ditt. Når du betaler for en vare gjennom en privat avtale utenfor en beskyttet markedsplass som Tise, er du dessverre mer utsatt for risiko. Jeg anbefaler at du:

Kontakt selgeren skriftlig igjen
Prøv å kontakte selgeren på nytt, kanskje via forskjellige kanaler som SMS, e-post, eller sosiale medier, for å få en oppdatering om statusen på pakken. Du kan skrive til selgeren at dersom vedkommende ikke leverer kjolen eller pengene innen syv dager vil du ta saken videre. Be selgeren om å gi deg mer detaljert dokumentasjon på at pakken er levert til Postkontoret. Dette kan inkludere en kvittering fra Postkontoret eller andre bevis.

Kontakt Posten
Ta kontakt med Posten Norge og gi dem sporingsnummeret. Forklar situasjonen og spør om de kan bekrefte om pakken faktisk er levert til dem.

Kontakt Tise kundeservice
Vi anbefaler at du tar skjermbilder av annonsen og meldingene så du har dokumentasjon i saken. Hvis annonsen allerede er slettet kan du kontakte Tise sin kundeservice for å få tilsendt annonsen. Du kan også forklare Tise at vedkommende bruker har svindlet deg, så kan de loggføre dette i sine systemer. På hjemmesiden til Tise skriver de følgende anbefaling hvis du har vært utsatt for svindel:

"Dersom du tror du har blitt utsatt for en svindel ønsker vi å hjelpe deg. Du kan rapportere den aktuelle brukeren direkte i appen via brukerens profil. Alternativt kan du sende oss en henvendelse via kontaktskjemaet vårt. Ta også med brukernavn på den andre parten og TiseID for handelen. Vi oppfordrer også å anmelde forholdet til politiet og vil da bistå med ytterligere informasjon ved forespørsel."

Bruk Vipps kundeservice
Siden betalingen ble gjort via Vipps, kan du kontakte Vipps kundeservice og forklare situasjonen. De kan gi deg råd om hvordan du kan få hjelp, og muligens bistå med å prøve å få tilbake pengene dine hvis det viser seg at du er blitt svindlet.

Anmeldelse til Politiet
Hvis du mistenker at du har blitt utsatt for svindel og ikke får svar fra selgeren, kan du vurdere å anmelde saken til politiet. Gi så mye informasjon som mulig, inkludert kommunikasjon, betalingsbevis og skjermbilder.

Forbrukertilsynet
Hvis du verken får hjelp av Tise, Vipps eller Politiet, kan du klage saken inn til Forbrukertilsynet. For å kunne klage skal man være myndig. Du kan derfor spørre dine foreldre eller noen andre som er myndige om de kan fremme saken på dine vegne. Kjenner du navnet på selger kan du klage saken inn til Forbrukertilsynet. Siden du betalte med Vipps kan du sjekke hva navnet er i appen.

Det er gratis å få saken meklet. Merk at mekling er frivillig og selgeren kan ikke pålegges å delta. Resultatet av mekling er ikke en bindende avgjørelse, og er kun bindende ved enighet. For å kunne behandle saken din, må du oppgi kontaktinformasjonen til selgeren.

For mer informasjon om klageprosedyren hos Forbrukertilsynet kan du lese her: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/klageguide

Fremtidige kjøp
For fremtidige kjøp kan det være lurt å bruke sikre betalingsmetoder og plattformer som tilbyr kjøperbeskyttelse, som å betale direkte via Tise eller andre markedsplasser som har egne betalingsløsninger.

Husk å dokumentere all kommunikasjon og alle trinn du tar. Dette kan være nyttig hvis du trenger å ta saken videre.

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 4.6.2024

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål