Spørsmål og svar

Svindlet på Tise - hva kan jeg gjøre?

Jente, 16

Hei, jeg kjøpte AirPods på Tise til 1300kr og vippset pengene til selgeren. Han sa at han så fort som mulig skulle sende pakken og jeg sa at det var grei. Jeg vippset til selgeren ganske seint på en lørdag så jeg sa at han skulle sende melding når han har sendt pakken og han svarte at det skal han. Nå er det mandag og jeg har sendt en melding og spurt om han sender den Idag men fikk ingen svar men at han så meldingen. Jeg sendte enda en melding som er hallo? Og nå er jeg redd for at jeg har blitt svindlet og har veldig lyst til å få tilbake pengene. Er det noe jeg kan gjøre for å få tilbake pengene dersom jeg har blitt svindlet?

Svar

Hei Jente 16 år.

Det er forståelig at du føler deg bekymret i denne situasjonen. Jeg anbefaler at du:

Send klage
Sene en skriftlig henvendelse til selgeren og si at dersom vedkommende ikke responderer på dine henvendelse innen tre dager vil du rapportere vedkommende og ta saken videre.

Kontakt Tise kundeservice
Hvis du mistenker at du har blitt svindlet, kan du kontakte Tise direkte for å rapportere problemet. De kan gi deg veiledning om hva du bør gjøre videre og eventuelt hjelpe deg med å få tilbake pengene dine.

Kontakt Vipps kundeservice
Hvis du har brukt Vipps til å overføre pengene, kan du også kontakte deres kundeservice for å rapportere situasjonen og se om de kan hjelpe deg med å få tilbake pengene dine.

Anmeld svindelen eller ta saken videre
Hvis du mistenker at du har blitt svindlet, kan du også vurdere å rapportere hendelsen til politiet. De kan gi deg veiledning om hva du kan gjøre videre og eventuelt starte en etterforskning.

Ellers kan du ta saken til gratis mekling hos Forbrukertilsynet. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Forbrukertilsynet - Et enklere og tryggere samfunn for forbrukerne

Husk å ta vare på all kommunikasjon du har hatt med selgeren, inkludert meldinger og transaksjonsdetaljer, da dette kan være nyttig informasjon hvis du trenger å rapportere saken videre.


Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 14.5.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål