Spørsmål og svar

Jeger blitt svindlet på Tise - Hva kan jeg gjøre?

Jente, 15

Jeg skulle kjøpe en genser på tise og hadde vipset over pengene. Selgeren sa hun skulle sende den med nærmeste butikk. Det er nå en måned senere og jeg har ikke fått genseren min. Tise brukeren hennes er tatt ned men jeg har telefon nummeret hennes. Jeg vil ha pengene mine tilbake eller få genseren jeg betalte for. Jeg tror også det står en lov innenfor bedrageri at det kan straffes inn til 2 år eller en bot. Jeg har ikke lyst til å gjøre det. Genseren kostet bare 280 kr men jeg føler det er prinsippet om at man ikke skal gjøre det. Men hva skal jeg gjøre for å få tilbake pengene?

Svar

Hei Jente 15 år.

Det var leit å høre at du skulle oppleve å bli svindlet på Tise sin plattform!

Vi anbefaler at du sender selger en siste klage hvor du gjør vedkommende oppmerksom på at dersom selge ikke refunderer beløpet innen 3 dager vil du ta saken videre.

Dersom du ikke mottar pengene eller ikke får svar anbefaler vi at du tar saken videre.

Vi anbefaler at du tar skjermbilder av annonsen og meldingene så du har dokumentasjon i saken. Hvis annonsen allerede er slettet kan du kontakte Tise sin kundeservice for å få sendt annonsen på e-post. Du kan også forklare Tise at vedkommende bruker har svindlet deg, så kan de loggføre dette i sine systemer.

Kjenner du navnet på selger kan du klage saken inn til Forbrukertilsynet. Har du betalt med Vipps kan du sjekke hva navnet er i appen.

Det er gratis å få saken meklet. Merk at mekling er frivillig og selgeren kan ikke pålegges å delta. Resultatet av mekling er ikke en bindende avgjørelse, og er kun bindende ved enighet. For å kunne behandle saken din, må du oppgi kontaktinformasjonen til selgeren.

For mer informasjon om klageprosedyren hos Forbrukertilsynet kan du lese her: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/klageguide

Kjenner du ikke til personens identitet kan du anmelde saken hos Politiet.

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 2.2.2022

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål