Spørsmål og svar

Svindlet på Tise. Hva gjr jeg?

Jente, 15

Hei. Jeg kjøpte nylig en jakke på tise. I beskrivelsen skrev hun at jakken er i størrelse S. Da jeg fikk jakken var den i strs 3xs. Hun sa også at den ikke har bruksmerker, noe den har over hele jakken. Er det hun har gjort ulovlig?

Svar

Hei Jente 15 år.

Det var leit å høre at du skulle oppleve å bli svindlet på Tise sin plattform!

Når størrelsen ikke samsvarer med størrelsen på jakken er det snakk om mangel. Det samme gjelder når selger beskriver jakken uten bruksmerker og det vises seg at være bruksmerker allikevel.

Jeg anbefaler at du tar skjermbilder av annonsen og meldingene så du har dokumentasjon i saken. Hvis annonsen allerede er slettet kan du kontakte Tise sin kundeservice for å få tilsendt annonsen. Du kan også forklare Tise at vedkommende bruker har svindlet deg, så kan de loggføre dette i sine systemer.

Du bør ta bilder av jakkens størrelsemerke og bruksmerkene som dokumentasjon i saken.

Kjenner du navnet på selger kan du klage saken inn til Forbrukertilsynet. For å kunne klage skal man være myndig. Du kan derfor spørre dine foreldre eller noen andre som er myndige om de kan fremme saken på dine vegne.

Det er gratis å få saken meklet. Merk at mekling er frivillig og selgeren kan ikke pålegges å delta. Resultatet av mekling er ikke en bindende avgjørelse, og er kun bindende ved enighet. For å kunne behandle saken din, må du oppgi kontaktinformasjonen til selgeren.

For mer informasjon om klageprosedyren hos Forbrukertilsynet kan du lese her: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/klageguide

Kjenner du ikke til personens identitet kan du anmelde saken hos Politiet.

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 9.12.2021

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål