Spørsmål og svar

Reklamasjon på Moncler-jakke kjøpt på Tise.

Jente, 18

hei jeg kjøpte en moncler cardigan jakke på tise. i beskrivelsen står det «pent brukt», jeg spurte om den hadde noen bruksmerker, og da sa hun nei. For å være helt sikker spurte jeg to ganger fordi det er en dyr jakke. Jakka kosta 7000kr. Når jeg fikk den ble jeg skuffet. Jakken hadde utrolig mange nupper, det var noen løse tråder og det er noe feil med glidlåsen (den detter ut av sporet gjentatte ganger). Jeg har sendt melding til hun, har ikke fått svar. Føler meg veldig hjelpesløs og lurt. Dette var en dyr jakke

Svar

Hei Jente 18 år.

Det er forståelig at du føler deg lurt, spesielt når du har betalt så mye for jakken. Siden selgeren oppga at jakken var "pent brukt" og benektet at den hadde noen bruksmerker, har du sterke grunner til å kreve heving av kjøpet.

Kontakt selgeren igjen
Send en høflig, men tydelig melding der du gjentar problemene med jakken (nupper, løse tråder og glidelåsfeil), og vis til at beskrivelsen ikke samsvarte med produktets faktiske tilstand. Ta bilder av jakken og problemene du har oppdaget og legg dette ved som dokumentasjon i den skriftlige henvendelse. Dette kan være nyttig hvis du trenger å ta saken videre. Be om enten en full tilbakebetaling og sett en rimelig frist for tilbakemelding.

Rapporter til Tise
Hvis selgeren ikke svarer eller ikke vil samarbeide, kan du rapportere saken til Tise. Plattformen har retningslinjer som skal beskytte kjøpere, og de kan bistå deg med klagen. Dette bør du egentlig gjøre ganske raskt kanskje før du sender den nye henvendelse til selgeren.

Forbrukertilsynet
Hvis du ikke får en løsning gjennom direkte kontakt eller Tise, kan du ta saken videre til Forbrukertilsynet for mekling og hjelp til å håndtere en tvist. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Forbrukertilsynet - Et enklere og tryggere samfunn for forbrukerne

Jeg håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 18.10.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål