Kjøpte en "pent brukt" genser, som er full av flekker - hva gjør jeg?
Jente, 14
Hei, jeg kjøpte en hettejakke på tise, men betalte gjennom Vipps. Annonsen var merket med «pent brukt» og hun hadde selv skrevet at det ikke var noen bruksmerker. Da jeg fikk den var det ganske mange flekker overalt. Da jeg kontaktet henne sa jeg at jeg ikke hadde kjøpt den hvis jeg visste om bruksmerkene. Så sa hun bare at det er for seint og at jeg ikke får pengene tilbake eller sendt den i retur. Hva skal jeg gjøre for å få pengene mine tilbake eller i hverftall en sum?
Svar
Hei.
Er genseren ikke i samsvar med beskrivelsen og bildene i annonsen er det en mangel du kan klage på. Har selger holdt tilbake vesentlig informasjon, bør du sende henne en skriftlig klage og gjøre krav på at heve handelen.
Anbefaler at du tar skjermbilder av annonsen og meldingene så du har dokumentasjon i saken. Hvis annonsen er slettet kan du kontakte Tise sin kundeservice for å få tilsendt annonsen. Du kan også forklare Tise at vedkommende bruker har gitt deg feilinformasjon om genseren, så kan de loggføre dette i sine systemer og eventuell utestenge selgeren fra sin plattform.
Kjenner du navnet på selger kan du klage saken inn til Forbrukertilsynet. For å kunne klage skal man være myndig. Du kan derfor spørre dine foreldre eller noen andre som er myndige om de kan fremme saken på dine vegne. Har du betalt med Vipps kan du sjekke navnet til selger i appen.
Det er gratis å få saken meklet. Merk at mekling er frivillig og selgeren kan ikke pålegges å delta. Resultatet av mekling er ikke en bindende avgjørelse, og er kun bindende ved enighet. For å kunne behandle saken din, må du oppgi kontaktinformasjonen til selgeren.
For mer informasjon om klageprosedyren hos Forbrukertilsynet kan du lese her: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/klageguide
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 26.10.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål