Svindlet på Tise - hva kan jeg gjøre?
Gutt, 14
Hei, jeg skulle kjøpe en iPad på Tise. Jeg gjorde det ikke via appen og vippset han 1000kr. Etter jeg hadde vippset sluttet han å svare og det går ikke Ann å ringe han eller noe. Jeg har tatt bilder av samtalen navnet og nummeret hans. Hva skal jeg gjøre hvordan får jeg tilbake pengene? Jeg vil ikke miste de pengene. Jeg føler meg ikke så veldig bra på grunn av dette.
Svar
Hei Gutt 14 år.
Vi anbefaler at du sender den angivelige selger en siste skriftlig klage hvor du gjør vedkommende oppmerksom på at dersom pengene ikke refunderes innen 5 dager vil du ta saken videre. Mottar du ikke pengene innen for fristen eller ikke får svar, anbefaler vi at du tar saken videre.
Vi anbefaler at du tar skjermbilder av annonsen og meldingene så du har dokumentasjon i saken. Hvis annonsen allerede er slettet kan du kontakte Tise sin kundeservice for å få tilsendt annonsen. Du kan også forklare Tise at vedkommende bruker har svindlet deg, så kan de loggføre dette i sine systemer og eventuell utestenge brukeren. På hjemmesiden til Tise skriver de følgende anbefaling hvis du har vært utsatt for svindel:
"Dersom du tror du har blitt utsatt for en svindel ønsker vi å hjelpe deg. Du kan rapportere den aktuelle brukeren direkte i appen via brukerens profil. Alternativt kan du sende oss en henvendelse via kontaktskjemaet vårt. Ta også med brukernavn på den andre parten og TiseID for handelen. Vi oppfordrer også å anmelde forholdet til politiet og vil da bistå med ytterligere informasjon ved forespørsel."
Kjenner du navnet på selger kan du klage saken inn til Forbrukertilsynet. For å kunne klage skal man være myndig. Du kan derfor spørre dine foreldre eller noen andre som er myndige om de kan fremme saken på dine vegne. Har du betalt med Vipps kan sjekke hva navnet er i appen.
Merk at mekling er frivillig og selgeren kan ikke pålegges å delta. Resultatet av mekling er ikke en bindende avgjørelse, og er kun bindende ved enighet. For å kunne behandle saken din, må du oppgi kontaktinformasjonen til selgeren.
For mer informasjon om klageprosedyren hos Forbrukertilsynet kan du lese her: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/klageguide
Kjenner du ikke til personens identitet kan du anmelde saken hos Politiet.
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 3.6.2024
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
