Hva gjør jeg hvis jeg er blitt svindlet på Tise appen?
Jente, 16
Hei! Jeg vet ikke om dette er noe dere kan eller vil svare på, men jeg vet ikke hvem andre jeg skal snakke med da jeg er desperat. På Tise kjøpte jeg en bukse fra en jente til 850 kr. Hun sendte norgespakke med posten og viste meg en kvittering med en kode på. Etter en uke hadde jeg enda ikke fått pakken, og ikke hadde jeg sporingsnummer heller. Dette spurte jeg om jeg kunne få, men hun hadde ikke et nummer heller. Hun sa at hun skulle høre med posten, og dette gjorde hun. Her viste det seg at hun hadde skrevet feil adresse og at pakken hadde komt på villspor. «De skal spore opp pakken og få sendt den til deg innen en uke» sa hun. Det er veldig viktig at jeg får den innen 17. august da jeg skal flytte den dagen. Enda hadde hun ikke fått noen sporingskode fordi «det må man betale ekstra for». Stemmer dette med norgespakken? Jeg måtte betale 149 kr i frakt, så det ble 1000 kr sendt via vipps til sammen. Jeg lurer på om jeg kanskje har blitt svindlet?
Svar
Hei jente 16 år.
Har selger sendt buksene med Norgespakken har hun også fått et sporingsnummer. Hvis hun ikke kan fremvise sporingsnummeret har hun ikke dokumentasjon for at hun rent faktisk har sendt pakken. Du bør sende henne en skriftlig henvendelse hvor du gjør krav på at få sporingsnummeret innen 3-5 dager. Du kan nevne i henvendelsen at hvis hun ikke fremskaffer sporingsnummeret innen den gitte fristen skal du ha tilbakebetalt beløpet du overførte til henne. vil du ta saken videre og ta kontakt med Tise for å få henne utestengt fra deres plattform.
Hvis du ikke hører fra selgeren eller du får negativt svar kan du klage selgeren inn hos Forbrukertilsynet. Hvis det kreves at man er over 18 år for å registrere en sak kan du be dine foreldre eller andre myndige personer å registrere og representere deg i saken ved at du gir den aktuelle person en fullmakt: https://skjema.onacos.no/forbrukertilsynet/skjema/FO0011/Fullmaktsskjema
Du bør også ta kontakt med Tise sin kundeservice for å få mer informasjon om hva de kan hjelpe deg med. Mener du at hun har svindlet deg kan du også innlevere en anmelde til Politiet. Du kan lese mer om nettsvindel her: https://www.politiet.no/rad/okonomisk-kriminalitet/nettsvindel/
Ønsker du å klage selgeren inn til Forbrukertilsynet. Kan de se på denne lenken for å få informasjon om klageprosedyren: https://www.forbrukertilsynet.no/har-du-en-klage/klag-til-forbrukertilsynet
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 12.8.2021
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål