Spørsmål og svar

Selger har ikke sendt mine varer - hva gjør jeg?

Gutt, 13

Hei. Jeg er en gutt på 13 år og jeg og min mor handlet på finn.no og vi byttet pokemon kort med en fyr som er en person med flere gode pokemon kort. Han ble veldig uhyggelig etter vært, men problemet er at vi gjor denne handelen for 1 år og 5 måneder siden og jeg blir irritert når jeg tenker på kortet jeg sendte. Jeg sendte i verdi rundt 2000 kr og han sendte i verdi rundt 1250 kr og dette er ikke fair, og da viste jeg at det ikke var en god deal og han fyren skjønte ikke det. Han sin pakke har ikke kommet hos meg og min pakke med kort har ikke kommet til han. Han sendte da uhyggelig meldinger som at mora mi har gravd sin egen grav og kommer bare unnskyldninger og dette er IKKE GREIT!!! Ettter en lang stund vil jeg ha min pakke til bake. Mora mi kontaktet posten og de visste ikke hvor begge pakkene var. Jeg mener at posten skal erstatte prisen på kortet. Hva ellers skal jeg gjør.

Svar

Hei.

Det er virkelig leit å høre at du har havnet i en så ubehagelig situasjon med denne personen på Finn.no. Når det gjelder slike netthandler, er det flere ting du kan vurdere å gjøre:

  1. Kontakt Posten: Som du har gjort, er det viktig å kontakte Posten for å rapportere at pakken ikke har kommet fram. Du bør ha en sporingskode eller kvittering fra sendingen som kan være nyttig i denne situasjonen. Posten har ansvaret for å levere pakkene trygt, men de kan også ha begrensninger på hvor lenge de oppbevarer pakker. Når det gjelder selgerens forsendelse er det selgeren som må kontakte Posten.
  2. Politianmeldelse: Dersom personen har sendt deg uhyggelige meldinger eller opptrådt truende, bør dette tas på alvor. I slike tilfeller kan det være aktuelt å politianmelde vedkommende for trusler eller annen uakseptabel oppførsel.
  3. Kontakt Finn.no: Du kan også kontakte Finn.no og rapportere hendelsen. De kan gi deg veiledning og bistand, og de kan også undersøke om det har vært andre klager på den samme personen.
  4. Følg opp med personen: Selv om det har gått lang tid, kan det være verdt å forsøke å kontakte personen igjen for å be om tilbakebetaling eller en erstatning for de kortene du har sendt. Du kan også tydelig gjøre det klart at du vil ha pakkene dine tilbake.
  5. Snakk med en voksen: Det er viktig at en voksen, for eksempel en av foreldrene dine, er involvert i denne prosessen. De kan gi deg råd og veiledning, og de kan også hjelpe deg med å ta kontakt med rette instanser.
  6. Dersom du ikke får noe ut av de ovenførnevnte løsninger, kan du klage selgeren inn til Forbrukertilsynet, hvis du har navnet på selgeren. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Jeg trenger hjelp til å løse saken min - Forbrukertilsynet Siden du er under 18 år, kan du be en av dine foresatte klage saken inn på dine vegne: Fullmaktsskjema - Forbrukertilsynet (onacos.no)

Husk at det viktigste er din sikkerhet og trygghet. Ikke nøl med å ta kontakt med voksne for å få hjelp og støtte i denne situasjonen.

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 21.2.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål