Spørsmål og svar

Selger har ikke sendt pakken - hva gjør jeg?

Gutt, 13

Hei. Jeg er 13 år og jeg tok en handel med min mor på finn med en fyr som ble etter vært veldig uhyggelig mot oss og vi byttet pokemon kort og pakken med kortene han sendte er ikke kommet til meg og de kortene jeg sendte er ikke heller kommet til han og jeg sendte verdi rundt 2000 kr og han sendte kort i verdi rundt 1250 kr og min mor har snakket med posten og de vet ikke hvor pakken er og det er ikke greit! Han sendte uhyggelig meldinger som effektet mora mi. Nå har det gått 1 år og 5 måneder. Etter så lang tid vil gjerne ha pakken jeg sendte til bake hos meg. Er dette postens ansvar å passe på pakkene og hva bør jeg egentlig gjør rundt dette?

Svar

Hei.

Det er virkelig leit å høre at du har havnet i en så ubehagelig situasjon med denne personen på Finn.no. Når det gjelder slike netthandler, er det flere ting du kan vurdere å gjøre:

  1. Kontakt Posten: Som du har gjort, er det viktig å kontakte Posten for å rapportere at pakken ikke har kommet fram. Du bør ha en sporingskode eller kvittering fra sendingen som kan være nyttig i denne situasjonen. Posten har ansvaret for å levere pakkene trygt, men de kan også ha begrensninger på hvor lenge de oppbevarer pakker. Når det gjelder selgerens forsendelse er det selgeren som må kontakte Posten.
  2. Politianmeldelse: Dersom personen har sendt deg uhyggelige meldinger eller opptrådt truende, bør dette tas på alvor. I slike tilfeller kan det være aktuelt å politianmelde vedkommende for trusler eller annen uakseptabel oppførsel.
  3. Kontakt Finn: Du kan også kontakte Finn og rapportere hendelsen. De kan gi deg veiledning og bistand, og de kan også undersøke om det har vært andre klager på den samme personen.
  4. Følg opp med personen: Selv om det har gått lang tid, kan det være verdt å forsøke å kontakte personen igjen for å be om tilbakebetaling eller en erstatning for de kortene du har sendt. Du kan også tydelig gjøre det klart at du vil ha pakkene dine tilbake.
  5. Snakk med en voksen: Det er viktig at en voksen, for eksempel en av foreldrene dine, er involvert i denne prosessen. De kan gi deg råd og veiledning, og de kan også hjelpe deg med å ta kontakt med rette instanser.

Husk at det viktigste er din sikkerhet og trygghet. Ikke nøl med å ta kontakt med voksne eller autoriteter for hjelp og støtte i denne situasjonen.

Håper dette var til hjelp, Lykke til!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 21.2.2024

Oppdatert: 21.2.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål