Hopp til hovedinnholdet

Bytting av varer

Genser (colourbox.com)
FOR LITEN? Fått en genser som er for liten? Hva kan butikken kreve av deg for att du skal kunne bytte den i en større?

Har du kjøpt en vare som likevel ikke falt helt i smak? Eller kanskje størrelsen eller fargen ikke ble helt riktig likevel? Da kan du ha rett til å bytte varen der du kjøpte den.

Offentlig og kvalitetssikret
Genser (colourbox.com)
FOR LITEN? Fått en genser som er for liten? Hva kan butikken kreve av deg for att du skal kunne bytte den i en større?

Hva er bytterett?

Du kan ikke automatisk bytte alle varer, for bytteretten er ikke lovbestemt. Men mange butikker gir deg likevel lov til å bytte. For at du skal kunne bytte, må varen være uskadd og ubrukt. Ofte er det ingen bytterett på varer som undertøy og badetøy, av hygieniske årsaker.

Bytterett betyr at du kan levere en vare tilbake og få en annen av butikken der du kjøpte den. Hvis du ikke finner noe du liker når du drar tilbake til butikken, er det vanlig å få en tilgodelapp. Husk da å se hvor lenge tilgodelappen gjelder.

Spør om det kan byttes

Det er lettere å bytte i store butikkjeder enn i små butikker. Men prøv deg uansett. Også i butikker der de avviser bytte, bør du presentere saken din på en positiv måte, og forklare hvorfor du ønsker å bytte. Det som er viktig for butikken er at de kan selge varen videre, så sørg for å legge vekt på det. Kanskje de sier ja likevel.

Pengene tilbake eller tilgodelapp

Siden bytteretten ikke er lovbestemt, har butikkene heller ingen plikt til å gi deg pengene igjen når du bytter. De kan si at du må bytte inn i en annen vare eller motta en tilgodelapp. Dette kan være veldig irriterende hvis det er en butikk du sjeldent handler i. Når du kjøper varen, bør du spørre om du får pengene igjen ved bytte. Tilgodelappen skal vare i 3 år hvis det ikke avtales noe annet.

Angrerett

Har du kjøpt noe på internett, ved døren hjemme, over telefon, på en stand på gaten eller lignende, har du angrerett. Det betyr at du har rett til å angre kjøpet og gi beskjed om dette til butikken, innen 14 dager etter at du har mottatt den. Du må ikke bruke varen i den tiden. Et angreskjema skal følge med varen.

Vær rask med å bytte!

Det varierer hvor lang tid du kan vente med å bytte en vare. En del kjeder har faste byttefrister på 8, 10 eller 14 dager Mange butikker er ikke så strenge på fristene når det gjelder bytte av julegaver, men det lønner seg likevel å bytte så snart du kan. Spar på kvitteringen slik at du lett kan bevise når varen er kjøpt.

Har du ikke kvitteringen lenger, kan du ta med en kontoutskrift hvis du betalte varen med bankkort.

Vanskelig å bytte salgsvarer

Det er viktig å vite at salgsvarer ofte ikke lar seg bytte. Derfor kan det være smart å unngå å gi bort salgsvarer, med mindre du er bombesikker på at gaven passer og faller i smak.

Feil og skade på varen

Hvis en vare du har kjøpt har feil eller blir ødelagt altfor fort, har du rett til å få rettet på dette. Du kan da ha rett på ny vare, prisavslag eller å få pengene tilbake. Du har de samme rettighetene uansett om du kjøpte varen på salg eller til vanlig pris. Som regel må du klage innen 2 år etter at du kjøpte varen.

Å klage på feil og mangler kalles reklamasjon. Les mer om reklamasjon hos Forbrukerrådet.

Hvis du får problemer

Hvis du mener at du har krav på å få byttet en vare, men ikke får det, kan du søke råd hos Forbrukerrådet. De gir gratis veiledning hver dag mellom kl. 9 og kl. 14, enten på telefon 23 400 500 eller chat. Du kan også sende inn en henvendelse via kontaktskjema. Informasjon om dette finner du her.

Hjelp til å klage

Hos Forbrukerrådet finner du en oversikt over rettighetene dine.

Hvis du har kjøpt en vare som det er noe feil med, bør du klage, altså si ifra, til selgeren. Hvis en prat på telefon eller i butikk ikke løser saken, bør du klage skriftlig. Da kan du benytte standardmalene Forbrukerrådet har lagd. Du fyller bare inn informasjon fra din egen sak i malen og sender til selger på en-post eller skriver det ut og sender det per brev. Malene finner du her.

Skrevet av:
Forbrukerrådet
Kilder:
Forbrukerrådet
Sist oppdatert:
21.03.2019
Var dette til hjelp?
Var dette til hjelp?

Spørsmål og svar

Hei ka betyr garanti ?
Hei En garanti er et løfte fra en produsent, importør eller selger, som skal gi deg rettigheter utover forbrukerkjøpsloven. Selgeren kan altså ...
For tre dager siden fikk jeg melding om ubetalt ordre, hvorfor det???
Hei Jeg vil anbefale deg å kontakte russeservice slik at du sjekker om de har mottatt returen og om dere er enige i hvem som skylder hva. Det kan he...