Spørsmål og svar

Selger har solgt meg uekte sko - hva gjør jeg?

Jente, 14

Hei. Jeg kjøpte nylig sko for 2000kr. Hun sa at skoene var ekte, viste meg kvittering osv, men da jeg spurte henne om flere bilder og bevis på at den er ekte, så ble hu irritert, jeg tenkte ikke mye på det men jeg kjøpte det alikavel, fordi hun viste meg kvitteringa og sånt. etter en dag, sa hun at hun hadde sendt pakken, men det sto på posten appen at den ikke har blitt mottat enda, jeg venta 5 dager, og syns det var rart så jeg ringte henne og sa at hun måtte sende meg pakken ellers så anmelder jeg henne, etter den dagen, så ble pakken min mottat plutselig, så jeg tror hun prøvde å svindle meg. men da jeg fikk skoene, så merket jeg at boksen ikke tilhørte riktig sko, også så jeg at skoene var falske. jeg kontaktet henne og sa jeg hadde telefon nr hennes, adresset hennes osv og sa at jeg skulle anmelde henne innen 3 dager hvis jeg ikke får pengene tilbake, og sendt skoene tilbake. spørsmålet er da, har jeg blitt svindlet, eller var dette min egen feil? og burde jeg faktisk anmelde?

Svar

Hei Jente 14 år.

Det høres ut som du har blitt utsatt for svindel. Selgeren forsøkte å lure deg ved å selge deg falske sko og deretter unngå å sende pakken til deg, og deretter forsøkte å skjule svindelen ved å late som om pakken ble sendt etter at du truet med å anmelde.

Dette er ikke din feil. Du gjorde rimelige forsøk på å sikre at skoene var ekte ved å be om bevis og flere bilder, samt å følge opp med selgeren når du ikke mottok pakken som forventet.

Det er helt rimelig å vurdere å anmelde selgeren for svindel. Du kan starte med å kontakte plattformen du fant annonsen på og få loggført at brukeren er svindler, så man kan få stoppet vedkommende.

Du kan enten anmelde henne til Politiet eller klage henne inn til Forbrukertilsynet for gratis mekling. Meklingen er gratis frem til 1. juli, etter denne datoen koster det 255 kr. Du finner mer informasjon om klageprosedyren her: Forbrukertilsynet - Et enklere og tryggere samfunn for forbrukerne

Siden du er under 18 år, kan du be en av dine foresatte om å ta saken videre på dine vegne. Du kan bruke dette skjema: Fullmaktsskjema - Forbrukertilsynet (onacos.no)

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 10.5.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål