Spørsmål og svar

Mistenker at jeg har blitt svindlet på Tise

Jente, 20

Hei, jeg mistenker at jeg har blitt svindlet på Tise. Jeg betalte 300 kr for en bukse for en uke siden nå. Selger sa de skulle sende via helthjem, men jeg har enda ikke fått noen bekreftelsesmail på at det er en pakke på vei. I tillegg til dette sluttet selger å svare kort tid etter at pengene var overført. Det er også verdt å nevne at selger skrev at hun var under 18 år og derfor måtte motta betaling utenom Tise sin egne betalingsløsning. Jeg har sendt inn henvendelse til Tise. Men vet ikke om det er andre grep jeg kan ta, eller om jeg må innse at pengene er tapt? På forhånd takk for hjelp.

Svar

Hei!

Dersom selgeren ikke sender buksa til deg, så blir det i så fall et avtalebrudd. Da må hun betale tilbake pengene, med mindre hun ordner opp ved å sende deg buksa så raskt som mulig.

Men dette høres egentlig ut som svindel. Det kan dessverre være vanskelig å få tilbake pengene i en slik situasjon, når svindleren er en privatperson.

Jeg råder deg først og fremst til å anmelde dette til Politiet. Det er ikke sikkert at Politiet har ressurser til å forfølge saken din. Men det er uansett viktig å anmelde, slik at Politiet i det minste får informasjon om at nettsvindel er et problem som mange opplever. Kanskje kan det hende at det er flere personer som har anmeldt akkurat denne svindleren, og da kan det hende at Politiet prioriterer saken.

Hvis du vet navnet på denne personen, så er det også mulig å prøve mekling i Forbrukertilsynet. Mekling er gratis, og Forbrukertilsynet vil da kontakte deg og "selgeren" for å forsøke å ordne en løsning. Jeg legger ved lenke her, dersom det skulle bli aktuelt:

Mekling

Før du anmelder og sender saken til mekling: Prøv først å sende en melding til henne. Be henne å ordne opp, og meld fra om at du vurderer å anmelde. Kanskje dette er nok til at saken løser seg.

Lykke til!

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 9.3.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål