Spørsmål og svar

Har kjøpt sminke på Tise, men selgeren har sluttet å svare

Jente, 18

Eg kjøpt sminke produkter på Tise med 400kr, etter jeg vipset sluttet hun å svare meg og jeg har prøvde å ringe ho og sendt melding. Kontoen hennes er fjernet på Tise og hva bør jeg gjøre skal jeg bare la hun få pengene. Jeg har ikke lyst til å anmelde hun heller får det ikke så lenge siden jeg anmeldt enn mann og den saken er ikke ferdige ennå

Svar

Hei!

Når du har kjøpt og betalt for noe på Tise, så er selgeren forpliktet til å gi deg det du har betalt for. Hvis ikke må hun naturlig nok gi deg tilbake pengene.

Men noen ganger kan det være lettere sagt enn gjort. Du er ikke alene om å komme ovenfor uærlige "selgere" på Tise, og det er ikke alltid så lett å få tilbake pengene, dersom du har blitt svindlet.

Du kan forsøke følgende:

1. Anmeld saken til Politiet. Jeg råder alltid folk til å anmelde, dersom det er mistanke om svindel. Det er ikke sikkert at Politiet har nok ressurser til å forfølge din sak, men det er viktig at de får beskjed om at nettsvindel er problem som mange opplever. Så kan det hende at de har fått inn flere anmeldelser på akkurat dette personen, noe som øker sjansen for at de forfølger saken.

2. Hvis du vet navnet på denne personen, kan du:

A) Sende inn saken til mekling hos Forbrukertilsynet. Dette er gratis. Mekling er frivillig, så Forbrukertilsynet kan ikke "tvinge" personen til å delta. Link:

Forbrukertilsynet

eller

B) Alternativt kan du klage inn sak til forliksrådet. Dette koster penger. I så fall kan du skrive i klagen at du ønsker at personen erstatter dette beløpet, dersom du vinner saken. Det er møteplikt i forliksrådet. Link:

Forliksråd

Før du anmelder saken og tar den til Forbrukertilsyn eller forliksråd, kan du forsøke å sende selgeren en "siste" melding. Du kan be om at hun betaler deg snarest mulig, og samtidig varsle om at hun politianmeldes hvis ikke.

Lykke til!

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 27.2.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål