Får ikke det jeg har bestilt på Tise. Kan jeg kreve tilbake pengene?
Jente, 17
Jeg har kjøpt en ting på tise av en annen. Og måtte gjennomføre betalingen via vipps og ikke tise. Den personen har sagt at den sender bekreftelse på at den har bestilt sending av pakken, men den har verken gjort det eller svart meg på flere dager når jeg stiller den spørsmål. Har jeg lov til å kreve tilbake pengene da? Eller får den beholde pengene og ingenting blir gjort?
Svar
Hei!
Hvis selgeren ikke sender deg den tingen du har bestilt, så må hen gi tilbake pengene dine. For at denne personen skal kunne beholde pengene dine, må hen kunne dokumentere tingen er sendt til deg.
Du kan sende en skriftlig klage til denne personen, for eksempel på SMS, Vipps, Messenger eller annen skriftlig måte. Her kan du skrive at du må få tilbake pengene, hvis du ikke får bevis på at tingen er sendt til deg.
Hvis du ikke får noe svar, eller om personen sier at hen er uenig, kan du vurdere om du skal politianmelde saken, siden dette kan være svindel. De vil da vurdere om de kan følge opp saken.
Hvis politiet ikke kan forfølge saken din, kan du prøve å få den meklet i Forbrukertilsynet. Dette er gratis. Da vil Forbrukertilsynet forsøke å kontakte deg og selgeren for å forhandle fram en løsning. Her er en lenke til hvor du i så fall kan sende inn sak:
Klag til Forbrukertilsynet - Forbrukertilsynet
Lykke til, så håper jeg dette løser seg best mulig!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 17.8.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål