Ble svindlet av en privatperson ved bruktkjøp
Jente, 15
Hei! Jeg kjøpte noe brukt av en jente. Hun ville bruke Vipps så jeg vippset summen pluss 80kr for frakt. Hun valgte å sende pakken som brev og da sånn at hun tjente 60kr. Det at det er sendt som brev gjør at jeg ikke får erstatning eller kan spore pakken. Pakken har nå ikke kommet etter 3 uker, har jeg rett til å få tilbake penger av hun da jeg ønsket og betalte for sending med erstatning og sporing men hun valgte å sende som brevpost?
Svar
Hei Jente 15 år.
Det høres ut som en utfordrende situasjon, og det er forståelig at du er bekymret for pakken som ikke har kommet frem.
Når man kjøper noe, enten det er nytt eller brukt, opprettes det vanligvis en avtale mellom selgeren og kjøperen. I dette tilfellet, hvis du betalte for sending med erstatning og sporing, men selgeren valgte å sende som brevpost uten sporingsmuligheter, har hun ikke overholdt avtalen.
Vi anbefaler at du sender selgeren en siste skriftlig klage hvor du gjør vedkommende oppmerksom på at dersom pengene ikke refunderes eller pakken ikke mottas innen 7 dager, vil du ta saken videre. Du bør også kreve dokumentasjon på at pakken er sendt, ved å be om fremvisning av kvitteringen fra Posten. Vi anbefaler kommunikasjon via e-post eller SMS.
Det er lurt å ta skjermbilder av annonsen og meldingene for å ha dokumentasjon i saken. Hvis annonsen allerede er slettet, kan du kontakte kundeservicen til plattformen dere var på.
Dersom du verken får pengene refundert eller varen, kan du be en av dine foresatte klage selgeren inn til Forbrukertilsynet på dine vegne, siden du er under 18 år. Det er gratis å få saken meklet. Vær oppmerksom på at mekling er frivillig, og selgeren kan ikke pålegges å delta. Resultatet av meklingen er ikke en bindende avgjørelse, og det er kun bindende ved enighet. For at Forbrukertilsynet skal kunne behandle saken din, må du oppgi kontaktinformasjonen til selgeren.
Du finner mer klageinformasjon og fullmaktsskjema her: Jeg trenger hjelp til å løse saken min - Forbrukertilsynet og Fullmaktsskjema - Forbrukertilsynet (onacos.no)
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 14.3.2024
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål