Spørsmål og svar

Tise pakken som jeg skulle motta er forsvunnet.

Jente, 13

Hei, jeg bestilte en pakke på TISE jeg fikk melding om at den var i posten , noe den ikke var. Jeg bestilte en ballkjole så er veldig viktig for meg og kunne få den i tide. Jeg kontakta TISE og dem sa at den kanskje ikke hadde plass i postkassa og at jeg mest sansyneligvis får hentemelding. Har enda ikke fått den hentemeldinga etter noen dager. Kontakta også posten men dem sa bare at den var levert. Er pakken borte for alltid og kommer den ikke i tide til ballet? Og hva gjør jeg eventuelt med pengene?

Svar

Hei, Jente 13 år.

Så leit å høre om at pakken din er forsvunnet!

Skriv til selger
Skriv til selger om be om sporingsnummer, kvittering eller annen dokumentasjon på at pakken er sendt. Du kan skrive at du forventer å få dette innen 3 dager. Du kan legge til at dersom du ikke mottar dokumentasjon på at pakken er sendt, vil du ta saken videre, hvis vedkommende ikke refunderer deg kjøpesummen innen samme frist.

Klag til Tise
Du bør registrere en klage hos Tise og rapporter brukeren dersom du verken får dokumentasjon eller pengene refundert. Be gjerne om hjelp av en foresatt. Du kan lese om hvordan du bør går frem her: Hvordan rapportere kjøp gjennom Tise betaling | Tise Hjelpesenter


Kontakt Posten på nytt

Får du sporingsnummeret, kan du på nytt be dem sjekke nøyaktig hvor pakken ble levert. Noen ganger kan en pakke bli levert feil eller ligge på et postkontor. Forhør deg med naboer og postkontoret.

Klageadgang
Hvis ingenting fungerer, kan du vurdere å ta saken videre dersom du kjenner navnet på motparten, kan du klage saken inn til Forbrukertilsynet. Siden du er under 18 år, kan du be en av dine foresatt om å klage saken din inn på dine vegne. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Forbrukertilsynet - Et enklere og tryggere samfunn for forbrukerne

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 25.11.2024

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål