Spørsmål og svar

Selger og Posten begge sier at varen er levert - men det stemmer ikke

Jente, 16

Har bestilt sko på nett. Firmaet jeg kjøpte pakken med har sendt den med posten. I følge posten er pakken levert i postkassen min, men jeg har aldri mottatt pakken. Vi har aldri mistet noe i postkassen og har kjøpt mange ting på nett som har kommet i postkassen. Ingen vil ta ansvar. Firmaet skylder på posten og posten sier at det er Firmaet jeg kjøpte med som har ansvaret for evt erstattning. HVa gjør jeg. Er snakk om 1800 kr

Svar

Hei.


Jeg anbefaler at du tar kontakt med nettbutikken hvor du kjøpte skoene og sender en skriftlig og formell klage. Gi dem en detaljert oversikt over situasjonen, og oppgi sporingsnummeret for forsendelsen. Be dem grundig undersøke saken fra deres side og informere deg om hvilke tiltak som kan gjøres.

Siden nettbutikken har inngått en samarbeidsavtale med Posten for leveranse av deres varer, er det i utgangspunktet deres ansvar å sikre at leveringen når frem til deg. Du kan uttrykke forventningen om at nettbutikken tar de nødvendige skrittene for å løse problemet med den manglende leveringen.

I tillegg kan du legge til at dersom de ikke klarer å spore pakken, forventer du en full refusjon av kjøpesummen. Sett en klar frist for løsning av saken, og nevn gjerne at dersom dette ikke skjer, vil du være nødt til å ta saken videre. Dette sender en tydelig melding om alvoret i situasjonen og kan forhåpentlig bidra til en raskere og mer effektiv håndtering av saken fra nettbutikkens side.

Får du ikke respons etter at du har sendt den skriftlige klage, kan en av dine foresatte på dine vegne ta saken til Forbrukertilsynet: Send inn klage - Forbrukertilsynet

Håper dette var til hjelp.

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 25.1.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål