Spørsmål og svar

Pakker blir stjålet fra postkassa. Hva kan jeg gjøre?

Gutt, 17

Hei, vi har en postkasse som befinner seg i et lite åpent skur. Og dessverre er postkassene i dette skuret veldig synlig fra veien, og ofte når vi bestiller pakker som ikke får plass i postkassen. Så bruker posten å legge de oppå postkassen vår. Hvis pakken da blir stjålet, er det da mulig å anmelde det? Få erstatning? Få igjen på noen form for forsikring? Eller er det fullt og helt eget ansvar når en pakke er levert "i postkassen"?

Svar

Hei!

Det kan hende at du har rett til å klage til butikken, dersom pakken din blir stjålet. Når du bestiller en ting fra en butikk, som skal sendes til deg per post, så har butikken som hovedregel ansvaret for pakken fram til du har fått den i din besittelse.

Dette betyr i praksis: Hvis pakken forsvinner før du har fått den, kan du klage til butikken og be dem om å sende deg en ny.

Men det kan være uklart, dersom pakken er levert i postkassen. Eller satt oppå postkassen for den saks skyld. Mye er veldig avhengig av om pakken er levert på en trygg og forsvarlig måte. Er pakken levert forsvarlig, så vil den i utgangspunktet være i din besittelse.

Dersom postbudet har satt pakken oppå postkassen, uten å gi deg beskjed om dette, og hvilket tidspunkt, så kan du argumentere for at leveringen har vært uforsvarlig. Dermed må butikken ta ansvar og sende deg en ny.

Men dersom du har fått informasjon om leveringen og tidspunktet på forhånd, og kanskje til og med at "store pakker settes oppå kassa", kan det tenkes at leveringen regnes som forsvarlig. Da kan det bli vanskelig å klage.

Som du ser, så er dette en situasjon som kan by på gråsoner. Men det viktigste er hovedregelen: Butikken har ansvaret fram til du har overtatt det du har bestilt. Dette er noe du kan påpeke, dersom du skal klage til de som sendte deg pakken.

Og som du er inne på: Det er uansett viktig å politianmelde enhver form for tyveri. Politiet vil da gjøre en vurdering på om de skal følge opp saken din videre.

Lykke til, så håper jeg at du slipper flere tyverier fra postkassa di framover!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 31.8.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål