Spørsmål og svar

Pakken ble stjålet fra min postkasse - hva gjør jeg?

Jente, 17

Hei, jeg solgte nylig en jakke til en verdi av 1500kr på Tise. Jeg la ut pakken i postkassen kl. 23:00 og kl. 00:21 melder budet at det ikke har funnet pakken. Jeg tror noen har stjålet den ettersom flere naboer også har opplevd tyverier i sine postkasser. Jeg tok kontakt med HeltHjem sin kundeservice der de sier at pakken kan være registrert feil av budet og: "I utgangspunktet er pakkene våre kun forsikret før det hentes opp av budet. Om det viser seg at denne ikke får oppdatering må vi gå ut i fra det dessverre.". Jeg skjønner at jeg ikke kan få penger tilbake av HeltHjem, men kan jeg få penger tilbake på forsikringen? Eller anmelde det hos politiet? Hva skal jeg gjøre? Hun som kjøpte jakken har ikke sagt noe enda, men hun må jo få pengene tilbake.. Veldig kjipt hvis jeg må se på det beløpet som tapt.. Takk for svar!

Svar

Hei Jente 17 år.

Det er en kjedelig situasjon du befinner deg i, og jeg forstår frustrasjonen. Her er noen trinn du kan vurdere å ta:

Kontakt forsikringsselskapet ditt: Sjekk om din hjemforsikring dekker tyveri av postpakker. Dette kan variere fra selskap til selskap, så det er viktig å gå gjennom vilkårene og ta kontakt med forsikringsselskapet for å få klarhet.

Kontakt HeltHjem: Du bør uansett sende en skriftlig klage til HeltHjem, så du får loggført hendelsen. Du bør etterspørre en tilfrettilende løsning.

Anmeld tyveriet: Selv om HeltHjem ikke kan hjelpe deg med erstatning, er det lurt å anmelde tyveriet til politiet. Dette kan være nødvendig for å dokumentere hendelsen, spesielt hvis du skal gå videre med en forsikringssak.

Kommunikasjon med kjøperen: Selv om kjøperen ikke har sagt noe enda, er det viktig å holde henne oppdatert. Forklar situasjonen og hva du gjør for å løse problemet. Vær ærlig og si at du jobber med å finne en løsning, enten gjennom forsikring eller annen kompensasjon.

Refusjon til kjøperen: Hvis du ikke klarer å få erstatning gjennom forsikring, må du dessverre vurdere å refundere kjøperen allikevel.

Fremtidige sendinger: For å unngå lignende situasjoner i fremtiden, vurder å sende pakker på en sikrere måte. Dette kan inkludere sporing, signatur ved levering eller leveranse til postkontor eller pakkeautomater.

Jeg håper dette hjelper deg med å finne en løsning på situasjonen. Lykke til!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 18.7.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål