Spørsmål og svar

Kan jeg be Helthjem om mer erstatning?

Jente, 19

Hei! Jeg solgte en vare på Finn som helt hjem mistet, fikk erstatning på det som kjøper hadde betalt meg eller verdi av varen men skal ikke jeg få tilbake for selve varen også? Nå sitte jeg igjen med 0 for noe de har mistet

Svar

Hei!

Når et postselskap mister pakken din, så kan du etter Postloven (§ 28) kreve erstatning. Loven sier også at postselskapet (Helthjem) skal offentliggjøre hvilke erstatningsregler de har.

I praksis betyr dette: Dersom Helthjem sier at de kun erstatter verdien av varen din, og ikke noe annet, så må de også kunne vise deg hvor dette står i deres erstatningsregler.

Jeg råder deg derfor til å kontakte Helthjem. Påpek at du nå sitter igjen med 0,-, og be dem samtidig å vise deg erstatningreglene.

En annen ting som er viktig å tenke på: Når du selger en vare til en annen privatperson, og skal sende denne i post, så er det som hovedregel kjøperen som har "risikoen" for varen under postgangen. Dette betyr at kjøperen egentlig ikke kan holde deg ansvarlig, dersom pakken forsvinner i posten.

Dermed har du i utgangspunktet rett til å beholde pengene som kjøperen betalte deg for varen. Da kan en løsning være:

-Du beholder kjøpesummen du fikk fra kjøperen
-Du tilbyr å betale kjøperen eventuell erstatning som du får fra helt hjem

Snakk som sagt med Helthjem angående deres erstatningsregler, og snakk gjerne med kjøperen angående selve kjøpesummen.

Hvis du ikke finner noen løsning med Helthjem, kjøperen eller begge, kan du sende inn saken til mekling hos Forbrukertilsynet. Dette er gratis, og det er mange saker som kan løses gjennom dem:

Klag til Forbrukertilsynet - Forbrukertilsynet

Lykke til!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 3.4.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål