Spørsmål og svar

Solgte et hestedekke på finn.no, kjøper er misfornøyd

Jente, 19

Hvordan er reglene for kjøp & salg privat, med tanke på å angre et kjøp? Jeg solgte et hestedekken på Finn.no, forklarte til selger at det er nesten helt nytt og ingen skader. Sa videre at det er noe skitt under/bak på dekkenet, men at jeg evt kan vaske før salg. Kjøper sier at dette ikke gjør noe - kan evt orde selv, og jeg får deretter betaling. Noen dager senere får jeg melding om at det ikke gikk helt bort ved vask, og kjøper ønsker nå enten prisavslag eller pengene i retur - har kjøper sin fulle rett til å få dette imøtekomme ?

Svar

Hei Jente 19 år.

Ved kjøp og salg mellom private gjelder ikke angrerettloven, men kjøpsloven. Kjøpsloven fastslår at varen skal være i den tilstanden som er avtalt eller som kjøperen med rimelighet kan forvente. Hvordan beskrivelsen av dekkenet var i annonsen på Finn.no, spiller en stor rolle i denne vurderingen.

Hvis annonsen gav inntrykk av at skitten kunne vaskes bort, og kjøperen opplever at dette ikke var tilfelle etter vask, kan det være grunnlag for at kjøperen hevder at varen ikke samsvarte med det som ble beskrevet. I så fall kan kjøperen ha rett til prisavslag eller heving av kjøpet, forutsatt at de kan dokumentere at vasken ikke løste problemet (for eksempel ved bilder av tilstanden etter vask).

Anbefaling: Du bør vurdere om beskrivelsen i annonsen kan ha gitt inntrykk av at skitten ville bli fjernet etter vask, og om det kan ha ført til en misforståelse.

Råd og klageveiledning
Ønsker du mer veiledning kan du kontakte Forbrukerrådets veiledningstelefon på 23 400 500.

Hvis dere ikke blir enige om en løsning, kan dere be om mekling hos Forbrukertilsynet. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Jeg trenger hjelp til å løse saken min - Forbrukertilsynet

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 22.11.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål