Solgt noe på finn.no - kjøper er misfornøyd.
Annet, 15
Hei, jeg solgte noen en gjenstand på finn.no, på listingen av gjenstanden så stod det at gjenstanden har stått lenge uten å bli brukt. Det sto og at den gjenstanden er ikke ny, men det stod og at den gjenstanden funket som den skal (og det er sant) Men på listingen, så glemte jeg å nevne at den gjenstanden mangler en (uviktig) del som jeg måtte skru av gjenstanden for at den skal passe inn i noe annert jeg hadde brukt den for lenge siden. Det ledet til at kjøperen kom, såg på gjenstanden nøye, og kjøpte den gjenstanden uten noe problem, men fant ut når han kom hjem og skreiv til meg en uke etterpå at den gjenstanden manglet den ene delen. Kan kjøperen anmelde meg for at den gjenstanden manglet en del? Har jeg gjort tyveri av penger? Eller er det kjøperen sin plikt til å undersøke gjenstanden før han kjøper det? Han undersøkte gjenstanden nøye og betalte elektroniskt.
Svar
Hei.
Når du selger en gjenstand på en plattform som Finn.no, gjelder kjøpsloven hvis ikke annet er avtalt. Her er noen viktige punkter å vurdere i ditt tilfelle:
Opplysningsplikt
Som selger har du en opplysningsplikt, hvilket betyr at du skal gi kjøperen all relevant informasjon om gjenstanden, inkludert eventuelle mangler. Selv om delen du nevnte er uviktig, burde du ha informert kjøperen om den manglende delen.
Kjøperens undersøkelsesplikt
Kjøperen har også en plikt til å undersøke gjenstanden før kjøpet. Hvis kjøperen har undersøkt gjenstanden nøye og likevel ikke lagt merke til den manglende delen, kan dette tale til din fordel. Imidlertid kan det argumenteres for at det ikke var mulig å oppdage mangelen uten ytterligere bruk eller demontering.
Reklamasjon
Kjøperen har rett til å reklamere over mangler som ikke kunne bli oppdaget ved kjøpet. Dette må gjøres innen rimelig tid etter at mangelen ble oppdaget, og innen to år etter kjøpet.
God tro
Siden du sier at du glemte å nevne den manglende delen og ikke hadde til hensikt å skjule dette, kan det anses som en utilsiktet feil. Det betyr ikke at du har stjålet pengene, men det kan bety at du må akseptere at kjøpet blir hevet. Det vil si at du må refundere pengene og kjøper må levere tilbake tingen.
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 18.6.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål