Spørsmål og svar

Kan jeg nekte retur hvis plagget jeg har solgt er fake?

Annet, 17

Hei. Har solgt en genser på Finn no. Sa den var ekte da jeg alltid har trodd det fordi scan og qr koden funker. Men nå sier de at fått den sjekket i butikk og de påstår den er falsk. Vet ikke om de faktisk har gjort dette eller om dette bare er noe de sier for å få tilbake pengene, fordi jeg har ikke fått noe bevis på at de har fått den sjekket og at butikken mener den er falsk. Men om de faktisk har sjekket den og sendt bevis osv : de sier de kommer til å andmelde meg om jeg ikke gir tilbake pengene, men kjøpet er gjort og jeg vil ikke returnere det tilbake. Hun sier at jeg kan anmeldes om den ikke er ekte og jeg fremdeles nekter å gi tilbake pengene… Hva er eventuell straff jeg kan få? I bioen min står det at jeg ikke tar imot retur. Kan jeg nekte å gi tilbake penger?hva bør jeg gjøre??? Plis hjelp meg

Svar

Hei.

Kan du nekte å gi tilbake pengene?

Selv om du har skrevet i annonsen din at du ikke tar imot retur, gjelder fortsatt reglene om at en vare må være som beskrevet. Hvis genseren viser seg å være falsk, kan kjøperen ha krav på pengene tilbake fordi varen ikke samsvarer med beskrivelsen. Dette gjelder også for privatkjøp etter kjøpsloven.

Må kjøperen bevise at varen er falsk?

Ja, kjøperen må kunne bevise at genseren er falsk. Det at noen "påstår" at den er falsk er ikke nok – det må være dokumentasjon fra en troverdig kilde (f.eks. en butikk, ekspert, eller merkeprodusenten). Be om skriftlig dokumentasjon hvis de hevder å ha fått den sjekket.

Kan du bli politianmeldt, og hva skjer da? Kjøperen kan anmelde deg, men politiet vurderer om det er en faktisk straffesak. For at dette skal regnes som bedrageri (§ 371 i straffeloven), må de bevise at du med viten og vilje solgte en falsk vare som ekte.

I de fleste tilfeller blir slike saker henlagt, særlig hvis det er snakk om et mindre beløp.

Hva bør du gjøre nå?

- be om dokumentasjon og dersom de kan dokumentere at plagget er falsk merkevare, bør du vurdere å refundere kjøpesummen. Du kan kontakte Forbrukerrådets veiledningstjeneste dersom du trenger ytterligere veiledning: Kontakt oss – Forbrukerrådet

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 7.2.2025

Oppdatert: 7.2.2025

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål