Spørsmål og svar

Kjøper påstår at de Airpods jeg har solgt er ikke ekte - hva gjør jeg?

Jente, 20

Hei, jeg står i en litt vanskelig situasjon nå, jeg solgte et par AirPods på Finn og nå mener kjøper de er falske. Jeg kjøpte de på Finn av noen som mener de er ekte, men solgte de igjen med engang fordi jeg ombestemte meg og ville ikke ha de lenger, de var helt nye og uåpnede. Kjøper påstår at de er falske, jeg var 100% sikker på at de var ekte, da jeg fikk de opp når jeg søkte på serie nummeret på Apple. Kjøper påstår de har snakket med folk i apple men det har jeg også gjort og de sa de ikke kan avgjøre det da de ikke vet. Jeg vet ikke hvordan de er da jeg solgte en ny uåpnet boks, jeg har fått bilder men syns de fortsatt ser ekte ut. Jeg mener de er ekte og vil derfor ikke betale tilbake penger spesielt ikke når kjøper har ødelagt de, jeg mener jeg ikke har ansvar for kjøpers kjøp, har jeg rett i det? Kjøper har nå plaget meg en stund, og har nå funnet nummeret mitt når jeg ikke engang har gitt fullt navn. og truer med politi anmeldelse. Hvem har ansvar her, og hva kan jeg gjøre?

Svar

Hei.

Dersom du vet at AirPods-ene du har solgt er ekte, kan du bestride eventuelle krav fra kjøperen. Det er den som fremsetter en påstand som må bevise at påstanden er korrekt. Hvis selgeren legger frem dokumentasjon, må du akseptere at handelen blir kansellert, og pengene blir refundert. Dersom kjøperen ikke kan legge frem noen form for dokumentasjon, kan du trygt avvise kravet.

Hvis det viser seg at kjøperens reklamasjon er berettiget, har du også muligheten til å fremme en reklamasjon mot din selger, forutsatt at det ikke har gått mer enn to år siden kjøpet mellom deg og din selger.

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 25.10.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål