Spørsmål og svar

Solgt en kopivare, hvilke rettigheter har jeg?

Jente, 16

For noen uker siden solgte jeg en moncler jakke på tise. Den er også kjøpt fra tise, og kjøpte den fra noen som jeg ikke hadde kvittering på at dem var ekte. Men siden de solgte den så billig kjøpte jeg den likevel men ville selge den videre etter hvert. Da jeg solgte den skrev jeg at jeg ikke hadde kvittering i annonsen, og hun som sendte mld spurte aldri om den var ekte eller ikke, så jeg har aldri sagt at den var ekte, men det var ikke meningen å selge en falsk jakke siden jeg trodde den var ekte. Men nå har hun jenten sendt melding å krevd tilbake 2700 fordi jakken tydligvis er falsk og hun hadde skjekket det. Men jeg har ikke de pengene nå. Hva skjer om jeg ikke betaler? Kan jeg bli dømt/pålagt til å betale av politiet, selvom jeg aldri har sagt at det er garanti på at den er ekte? De truer med å anmelde meg, men kommer de egentlig noe vei med det? Setter pris på kjapt svar

Svar

Hei Jente 16 år.

Det er den som påstår at varen er en kopivare som må legge frem bevis for denne påstanden. Du kan starte med å kreve bevis for kjøperens påstand. Det er mulig å få en uttalelse fra en Moncler forhandler i Norge. Dersom det viser seg at varen er en kopivare kan du også klage til din selger. På bruktvarer kjøpt av en privatperson har du en reklamasjonsfrist på to år. Hvis det ikke er gått to år siden du kjøpte jakken kan du sende en klage til selgeren med krav om å heve kjøpet hvis det er bevist at den er uekte.

I Norge er det ikke ulovlig å kjøpe eller bruke falske merkevarer (piratkopier, etterligninger), så lenge du kjøper disse som forbruker (deg som privatperson) og de kun er til eget bruk. Men selger du en vare som er uekte uten å opplyse om dette, vil kjøper kunne heve handelen. Det er ikke lov å selge piratkopier på Tise eller finn.no. Du kan få mer informasjon på følgende side: Velg ekte - Hva kan du gjøre når du har kjøpt en piratkopi?

Håper dette var til hjelp.

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 24.3.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål