Hva gjør jeg dersom jeg uvitende har kjøpt en jakke som er kopivare?
Jente, 16
Hei! I sommer kjøpte jeg en dyr merkejakke fra en annen jente. En stund senere fant jeg ut at den var falsk, men når jeg ba om å returnere, svarte ikke hun jeg kjøpte den fra på mange måneder. Når hun endelig svarte, var hun veldig hyggelig og saklig, og sa at hun skulle høre med den hun hadde kjøpt jakken fra, da det var en hun mer eller mindre kjente. Hun sa hun skulle oppdatere meg, men nå har det gått flere måneder igjen. Jeg har sendt flere meldinger på instagram (hvor handelen og alt foregikk), og sendte for noen dager siden ordentlig SMS + vippskrav i tilfelle instagram-meldingene har havnet i spam elns. Hun svarer fortsatt ikke. Jeg er fullt klar over at jeg kan ha blitt svindlet, men jeg har selv lagt merke til at noen av merkevarene hun bruker selv er falsk, uten at hun er klar over det. Er det en måte jeg kan «tvinge» henne til å svare? Evt. true med å anmelde, selvom jeg ikke egentlig vil det, fordi jeg ikke har fortalt foreldrene mine om dette, og har ingen planer om det.
Svar
Hei.
Her ser det ut til at selger både har gitt feilinformasjon, og du har fått noe annet enn det du kunne forvente.
Hvis det faktisk er slik at du ikke fikk en ekte jakke, har du rett til å kreve pengene dine tilbake. Dette gjelder selv om selger trodde at varen var ekte. Det er ulovlig å selge uekte varer. Dersom du er sikker på at varen ikke er ekte er det også deg som må bevise påstanden. Hvis du er usikker kan du kan spørre selgeren om bevis for at varen er ekte, for eksempel be om en kvittering.
Hvis selger ikke kan fremvise kvittering og du er i tvill om at jakken er ekte kan man i mange tilfelle gå til merkevare forhandleren og be om en skriftlig uttalelse.
Dersom jakken viser seg at være kopivare kan du heve kjøpet. Det betyr at selger skal refundere kjøpesummen og du leverer jakken tilbake. Du kan heve kjøpet overfor din selger hvis det ikke er gått mer enn 2 år fra du kjøpte jakken. Vi anbefaler at du sender en skriftlig melding til selger og dersom dere ikke blir enige kan du ta saken til Forbrukertilsynet for mekling.
Siden du er under 18 år, kan det bli nødvendig å involvere en voksen som må registrere klagen på dine vegne.
Du kan en siste gang gi beskjed til selgeren om at dersom hun ikke ordner opp innen 3 dager, vil du ta saken til Forbrukertilsynet. Du kan lese mer om prosedyren her: Finn ut om du har grunn til å klage - Forbrukertilsynet
Håper dette var til hjelp.
Vennlig hilsen
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 12.4.2023
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål