Kjøper påstår at jeg har solgt et uekte klesplagg
Gutt, 17
Hei. Kjøpte et klesprodukt på eBay her om dagen, selgeren overbeviste meg om at produktet var ekte. Jeg solgte dette produktet på Tise og personen tror at produktet er falskt. Det er ikke falskt så godt jeg vet. Men det er ikke helt umulig at det skulle vist seg å være det. Personen presser meg for mere penger enn det selve plagget kostet og en retur. En retur sier jeg er greit men personen vil ha mer. Jeg har også sagt at produktet er ekte. Men har også sagt at jeg ikke har noen kvittering, annet enn fra eBay. Dette sa jeg på forhånd. Har jeg gjort noe galt? Kan han anmelde det og får jeg bot for det? Og er det greit at han truer med anmeldelse imot penger? Hva burde jeg gjøre?
Svar
Hei Gutt 17 år.
Så lenge du har informert kjøperen om at du ikke har kvittering og kjøpte produktet fra eBay, har du handlet ærlig. Hvis produktet viser seg å være falskt, kan du bli ansvarlig for å selge en kopi, selv om du ikke visste det. Kjøperen må førsdt bevise at klesplagget er uekte. 
Kjøperen kan anmelde deg dersom vedkommende mener produktet er falskt, men kan ikke kreve mer enn det de betalte. Politiet tar ikke slike saker, med mindre de mistenker noe kriminell er skjedd, hvilket jo ikke er skjedd her. Men selger kan klage saken inn til Forbrukertilsynet som tilbyr mekling. Dersom selger ikke kan bevise at klesplagget er falsk, har han en dårlig sak. Du har rett til å tilby en retur og tilbakebetaling, og det er viktig å dokumentere kommunikasjonen.
Hvis kjøperen truer med anmeldelse for å få mer penger, kan du forklare at du allerede har tilbudt retur. Hvis han fortsetter å presse, kan du kontakte Forbrukerrådet (Kontakt oss – Forbrukerrådet for hjelp eller rett og slett be Forbrukertilsynet om å behandle en formel klage. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Forbrukertilsynet - Et enklere og tryggere samfunn for forbrukerne
Både du og den andre parten kan ta saken videre. Siden du er under 18 år, bør du be en foresatt om å håndtere saken på dine vegne. Generelt er det den som fremmer kravet som har ansvaret for å følge opp og ta neste steg i prosessen.
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 3.12.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål