Spørsmål og svar

Har returnert en vare, men butikken påstår de ikke har mottatt den.

Jente, 19

Jeg har kjøpt en vare med en nettbutikk som jeg returnerte per post. I Posten sin app står det at varen er levert i postkassen til butikken, men butikken mener at de ikke har mottatt denne og krever at jeg betaler faktura. Varen koster 5 500 kroner. Jeg har meldt den tapt hos posten men de igjen mener at den er levert. Er det jeg som må betale for dette? Faktura har nå gått til inkasso.

Svar

Hei Jente 19 år.

Dette høres ut som en utfordrende situasjon. Du kan vurdere å gjøre følgende:

Skriftlig klage
Du kan sende en skriftlig henvendelse til butikken og dokumentere at du har sendt pakken. Legg gjerne ved dokumentasjon i form av kvittering på returporto fra Posten eller sporingsinformasjon på at pakken er sendt og levert.

Sjekk avtalevilkår
Dersom du har fulgt butikkens retningslinjer for retur, kan butikken ikke senere kreve at du skulle ha håndtert situasjonen annerledes.

Inkasso
Send en skriftlig henvendelse til inkassoselskapet hvor du informerer dem om at du bestrider kravet og ber dem om å fryse saken. Når kravet er bestridt, er det forbrukeren som har ansvaret for å følge opp saken videre, dette gjør du ved å ta saken til en klageinstans.

Ta saken videre
Dersom du ikke kommer til enighet etter at du har sendt minst en skriftlig henvendelse og fået fryst saken hos inkasso, kan du ta saken videre for gratis mekling hos Forbrukertilsynet. Du finner mer informasjon om klageprosedyren her: Forbrukertilsynet - Et enklere og tryggere samfunn for forbrukerne

Håper dette var til hjelp!


Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 3.5.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål