Har fått inkassovarsel av WhiteBright - hva gjør jeg?
Gutt, 14
Jeg bestilte gratis prøve fra whitebright, men så krevde de 79kr frakt. Også ble jeg sendt 6 måneders vært med tannblekere for 2000kr. Jeg fikk svar på en annen post som sa det var en ugyldig handel og jeg ikke kan få inkasso. Jeg nevnte at jeg var under 18 så sa de at jeg krysset av på at jeg var det, som jeg gjorde. Men når jeg fikk svar på ung.no så var det ikke helt klart svar, hvordan kan jeg få dem til å stoppe å sende mail og brev? Og avbryte inkassoen? Eller må jeg betale? Trenger klart svar som kan veilede. Ikke noe «dette kan vi ikke svare på» eller «ja du kan få dem til å stoppe, hadet»
Svar
Hei Gutt 14 år.
Du skal sende en skriftlig henvendelse (e-post adresse: kundeservice@whitebright) til selskapet og bestride kravet med følgende punkter:
1) Du har kun samtykket til en gratis prøvepakke og ikke et abbonement.
2) Du er mindreårig og kan ikke inngå en abonnementsavtale og derfor kan de ikke sende saken til inkasso. 
3) De skal slette abonnementet og fakturaen. Dette skal de bekrefte skriftlig de har gjort innen syv dager.
4) Du kan legge til at dersom dette ikke sjer innen fristen vil du ta saken videre.
Hvis du har mottatt et inkassobrev, anbefales det å sende en skriftlig henvendelse til inkassoselskapet for å bestride kravet. Vår siste informasjon tilsier at WhiteBright ikke samarbeider med noe inkassoselskap, men selv står bak utsendelsen av inkassovarslene.
Selskapet har mottatt et brev fra Forbrukertilsynet, hvor de blir pålagt å stanse denne forretningspraksisen, da den bryter med både angrerettloven og markedsføringsloven. Forbrukertilsynet har også varslet om mulig bøtelegging dersom de ikke etterkommer pålegget.
Du skal selvsagt ikke betale fakturaene. Hvis selskapet fortsetter å sende deg uønskede pakker og fakturaer, kan du be en av dine foresatte om å klage saken inn til Forbrukertilsynet på dine vegne. Du finner mer informasjon om klageprosedyren her:
Jeg trenger hjelp til å løse saken min - Forbrukertilsynet
Ønsker du mer veiledning, kan du også kontakte Forbrukerrådet veiledningstjeneste på telefonnummer 23 400 500.
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 22.11.2024
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
