Spørsmål og svar

Utsatt for villedende markedsføring fra en flyttemeldingstjeneste

Gutt, 18

Hei jeg flytter hjemmefra for første gang og i denne anledning så måtte jeg melde om flytting. så når jeg gjorde dette så ente jeg opp med å finne en nettside som sa at dem kunne hjelpe meg med dette. MEN det kostet vist 399kr jeg trodde dette var det man skulle gjøre så betalte. Nå finner jeg ut at dette bare er tull og at det ikke koster penger å melde om flytting og at jeg er på feil side. Har sendt mail men de vil ikke betale meg tilbake? hva bør jeg gjøre?`jeg vil ikke betale 399kr for noe jeg føler er svindel. har også søkt på trustpilot og ser at andre som har gått i samme felle sier denne nettsiden ikke engang melder om flyttinga di. så dem tar 399kr for ingenting?

Svar

Hei Gutt 18 år.

Vi i Forbrukerrådet har mottatt en del henvendelser om lignende opplevelser. Dette er villedende markedsføring, de informerer ikke på en tydelig måte at dette er en betalingstjeneste. Mange tror de er på folkeregisterets nettsider når de melder flyttingen.

Skriftlig klage
Send en skriftlig klage til selskapet og oppgi at du bestrider kravet. Betaling for en tjeneste kan kun kreves dersom det er tydelig informert om at tjenesten koster penger. Hvis kostnaden skjules og selskapet forsøker å lure folk til å samtykke til å bruke tjenesten, er dette et brudd på markedsføringsloven. Legg til at du forventer at fakturaen blir slettet, og at du mottar en skriftlig bekreftelse på dette innen syv dager.

Blir ikke enige
Hvis selskapet ikke akspeterer kravet ditt, kan du klage saken inn til Forbrukertilsynet. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Forbrukertilsynet - Et enklere og tryggere samfunn for forbrukerne

Håper dette var til hjelp!


Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 2.8.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål