Kan jeg klage til White Bright?
Annet, 18
Jeg abonnerte på Whitebright for seks måneder siden og fikk én tube som jeg betalte for. Etter det hørte jeg ingenting, til jeg plutselig fikk melding om at regningen min på over 2000 kr skulle sendes til inkasso. Jeg visste ikke hva det gjaldt, og kontaktet dem. De ba om adressen min for å sende pakker, men jeg svarte at jeg hadde sagt opp abonnementet, ikke ønsket pakken og ikke ville betale for noe jeg ikke har fått. De svarte at de hadde sjekket og at jeg hadde mottatt pakken, noe som ikke stemmer, fordi jeg sjekker postkassen min ofte og ikke har fått noe. Jeg ba om sporingsnummer eller bevis, men har ikke fått svar på over en uke. Likevel sender de meg fortsatt krav om betaling. Dette er urettferdig, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Kan jeg klage eller gå rettslig til verks? Dette haster veldig😢
Svar
Hei!
Ja, dette kan du klage på.
Selskapet bak White Bright heter Diamond Dental AS.
De fikk nylig en stor bot fra Forbrukertilsynet på 1,8 millioner kroner for ulike lovbrudd.
Se her: Selskapet bak «WhiteBright» må betale 1,8 millioner kroner for lovbrudd - Forbrukertilsynet
Nedenfor kommer det rettighetsinformasjon delt inn i ulike avsnitt. 
Du er ikke den eneste som har fått trusler om inkasso fra Diamond Dental. Derfor er det greit at man kjenner til sine rettigheter og plikter.
Ikke bestilt abonnementet:
Problemene starter som regel med at man bestiller en prøvepakke som markedsføres som gratis. Etter at man så har fått prøvepakken, mottar man senere flere forsendelser med tilhørende fakturaer.
Prøvepakker selges ofte med et tilhørende abonnement. I forbindelse med slike kjøp skal du få klar og tydelig informasjon om at du inngår en abonnementsavtale og prisen på denne. Fikk du ikke dette, vil ikke abonnementsavtalen være bindende for deg.
Hvis du mener du ikke har inngått noen abonnementsavtale, men likevel mottar pakker, bør du klage skriftlig til selskapet og vise til at du ikke har bestilt dette.
Angrerett:
Når du bestiller et abonnement på varer som leveres løpende, gir angrerettloven deg i utgangspunktet angrerett på hele abonnementet i 14 dager fra du mottar den første prøvepakken fra selskapet. Det er ikke angrerett på hver enkelt forsendelse av varer. Benytter du deg av angreretten på prøvepakken, skal du ikke få noen flere pakker.
Diamond Dental har en plikt til å gi deg informasjon om at du har angrerett samt vilkårene, tidsfristene og fremgangsmåtene for å bruke angreretten, samt sende et angreskjema. Dette kan sendes på e-post (ofte vedlagt ordrebekreftelsen) eller på papir sammen med den første forsendelsen. Har du ikke mottatt denne informasjonen og et angreskjema, har du angrerett i inntil 12 måneder fra du mottok den første pakken fra selskapet.
For å bruke angreretten må du gi Diamond Dental uttrykkelig beskjed om at du angrer.
Det er ikke et krav at du bruker angreskjemaet.
Oppsigelse:
Hvis du har inngått en abonnementsavtale og angrefristen er utløpt, må du bruke ordinær oppsigelse for å komme deg ut av abonnementet. Det skal da klart og tydelig komme frem i avtalen om det er en oppsigelsesfrist og hvordan du kan gå frem for å si opp abonnementet.
Det skal i utgangspunktet være like enkelt å komme seg ut av avtalen som det var å inngå den.
Ønsker du å benytte deg av angreretten eller si opp abonnementet, anbefaler vi at du gjør dette skriftlig overfor Diamond Dental. Det er datoen da du første gang ga beskjed til selskapet om at du ikke ønsket å motta flere produkter fra dem, som er gjeldende for når du har angret eller sagt opp avtalen.
Uenighet om betalingskrav:
Har du fått en faktura som du er uenig i, fordi du for eksempel ikke har bestilt abonnementet, eller du har brukt angreretten eller sagt opp abonnementet, er det viktig at du aller først klager skriftlig til selskapet. Skriv at du bestrider kravet og grunnen til dette. Legg ved all relevant dokumentasjon, som for eksempel e-poster du har sendt til dem tidligere.
Det er selskapet som må bevise at de har en aktiv avtale med deg. Dersom de ikke kan bevise at du for eksempel har bestilt abonnementet eller at du har angret for sent, har de heller ikke et rettslig grunnlag for kravet sitt, og du trenger ikke betale. Ved å sende en skriftlig klage gjør du det klart for selskapet at kravet er omstridt. Et omstridt krav skal ikke sendes til inkasso.
Flere som har tatt kontakt med oss forteller at de har fått inkassovarsel fra Diamond Dental. Dette er et varsel om at kravet vil sendes til inkasso om du ikke betaler, og er ikke det samme som et inkassokrav.
Får du derimot et krav fra et inkassoselskap, bør du ta kontakt med inkassoselskapet og forklare hvorfor du ikke har betalt og sende over bestridelsen (klagen) du tidligere har sendt til Diamond Dental.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Besvart: 21.5.2025
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål