Fått varsel om inkassokrav av Diamond Dental / WhiteBright!
Gutt, 17
Hei. Jeg har blitt meldt på et abonnement med WhiteBright. Dere vet garantert hva og hvordan jeg havnet i denne situasjonen siden jeg har sett at dere har blitt bombadert av lignende meldinger. Jeg har fått per nå 2 varsler om inkasso. De har svart på mailene mine, men etter at jeg informerte dem om at jeg ikke var myndig og ikke kan gå inn fremtidige betalingsforpliktelser har de ikke svart meg. Det jeg lurte på er hvordan jeg skal kontakte inkassoselskapet og når får jeg vite hva inkassoselskapet heter og er det noe jeg bør si til dem som får de til å svare raskere. Er inkassoselskapet i dette tilfellet Diamond Dently eller er hvilken rolle er de i? PS: Har allerede kontaktet forbrukerrådet.
Svar
Hei Gutt 17 år.
I WhiteBright (Confluent AS / Diamond Dental AS) sin markedføringstiltak står det at det er gratis, og at du skal betale 79 kr for frakt.
Hvis du allerede har bestilt, har du inngått en ugyldig avtale, da du er mindreårig. Ifølge vergemålsloven § 9 kan mindreårige i utgangspunktet ikke binde seg ved rettslige handlinger, inkludert inngåelse av bindende avtaler. Dette innebærer at avtaler inngått av mindreårige normalt sett vil være ugyldige. En mindreårig kan heller ikke stifte gjeld. Det betyr at man ikke kan binde seg til en fremtidig betalingsforpliktelse eller løpende ytelse, som f.eks. et abonnement er.
Hvis du allerede har samtykket til den gratis prøvepakken, anbefaler vi at du sender en e-post til WhiteBright og kansellerer ordren. Du kan kontakte dem ved å sende en e-post til følgende adresse: kundeservice@whitebright.no
Vi i Forbrukerrådet mottar for tiden mange henvendelser på WhiteBright (Confluent AS / Diamond Dental AS) av kunder som har spørsmål. Du finner mer informasjon om White Bright på Forbrukerrådets kontaktside under fanen «Mange lurer på»: Kontakt oss – Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)
Selskapet har ikke noe inkassoselskap som samarbeider med dem lenger. De driver med egeninkasso, det er inkasso utført av selgeren selv – ikke av et eksternt inkassoselskap/inkassobyrå. Dersom du skulle få et inkassokrav, bestrider du kravet skriftlig og skriver at du kun har samtykket til en gratis prøvepakke og at du er mindreårig.
Du kan be en av dine foresatte om å klage selskapet inn til Forbrukertilsynet hvis de nekter å annullere fakturaene: Jeg trenger hjelp til å løse saken min - Forbrukertilsynet
Du kan lese om andre kunders erfaringer med WhiteBright her: Anmeldelser av Whitebright | Les kundenes anmeldelser av whitebright.no (trustpilot.com)
Lykke til!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 3.12.2024
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål