Er blitt scammet av WhiteBright:
Jente, 17
Hei. Jeg er en 17 år gammel jente som har gjort noe jeg angrer på. Jeg vet ikke hvordan jeg skal fikse det og tørr ikke si det til foreldrene mine. Jeg bestilte ett produkt «whitebright» fra en Instagram annonse. Annonsen sa det var gratis å få første levering, så jeg tenkte ikke mye på det. Først etter jeg lå inn shipping infoen min tenkte jeg på å søke, og fant dermed ut at det er bare en veldig stor scam. Jeg må betale 79kr for frakt, men har ikke lagt inn betalingsmetode eller noe. Jeg er veldig redd for på ekte reviews sier de at whitebright truer med å kontakte liver eller noe. Hva gjør jeg??? Jeg prøvde å avbestille men på nettsiden går det ikke an for det er jo laget til å ikke virke. Hjelp jeg er så fortvilet og har ikke penger til å miste på dumme scammet jeg ikke før avbestilt (har send Mail til selskapet og)
Svar
Hei Jente 17 år.
Dersom du kun har samtykket til en prøvepakke, men selskapet fortsetter med å sende deg pakker, kan du sende en skriftlig henvendelse til selskapet og protestere på dette.
I følge vergemålsloven § 9 kan mindreårige i utgangspunktet ikke binde seg ved rettslige handlinger, inkludert inngåelse av bindende avtaler. Dette innebærer at avtaler inngått av mindreårige normalt sett vil være ugyldige. En mindreårig kan heller ikke stifte gjeld. Det betyr at man ikke kan binde seg til en fremtidig betalingsforpliktelse eller løpende ytelse, som f.eks. et abonnement er. Kort sagt skal du ikke betale for varer de sender deg.
Vi anbefaler at du sender en e-post til WhiteBright og gjør dem oppmerksom på at avtalen er ugyldg og ikke bindende. Du kan kontakte dem ved å sende en e-post til følgende adresse: kundeservice@whitebright.no Legg gjerne til at de skal slutte å sende deg flere pakker og at de skal sende deg en bekreftelse på at du er slettet fra deres kundesystem.
Vi i Forbrukerrådet mottar for tiden mange henvendelser på WhiteBright (Confluent AS / Diamond Dental AS) av kunder som har spørsmål. Du finner mer informasjon om White Bright på Forbrukerrådets kontaktside under fanen «Mange lurer på»: Kontakt oss – Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)
Dersom du trenger ytterligere hjelp kan du kontakte oss i Forbrukerrådet på veiledningstelefonen på 23 400 500.
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 21.10.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
