Spørsmål og svar

Har fått et abonnement hos WhiteBright men jeg er mindreårig.

Jente, 14

Jeg bestilte fra white bright, også betalte jeg for 79kr frakt, og det var jo greit. Men når jeg prøvde å avslutte abonnementet funket det ikke. Jeg fikk brev i posten ca. 1 mnd siden om at jeg måtte betale over 2000kr for en pakke. Men jeg har jo ikke råd til det. Også fikk jeg nå på email at det går til inkasso på fredag, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Man måtte jo være 18 får å bestille og jeg løy og sa at jeg var det. Jeg kan liksom ikke spørre mamma om 2000kr

Svar

Hei Jente 14 år.

I WhiteBright (Confluent AS / Diamond Dental AS) sin markedføringstiltak står det at det er gratis, og at du skal betale 79 kr for frakt.

Hvis du allerede har bestilt, har du inngått en ugyldig avtale, da du er mindreårig. Ifølge vergemålsloven § 9 kan mindreårige i utgangspunktet ikke binde seg ved rettslige handlinger, inkludert inngåelse av bindende avtaler. Dette innebærer at avtaler inngått av mindreårige normalt sett vil være ugyldige. En mindreårig kan heller ikke stifte gjeld. Det betyr at man ikke kan binde seg til en fremtidig betalingsforpliktelse eller løpende ytelse, som f.eks. et abonnement er.

Hvis du allerede har samtykket til den gratis prøvepakken, anbefaler vi at du sender en e-post til WhiteBright og kansellerer ordren. Du kan kontakte dem ved å sende en e-post til følgende adresse: kundeservice@whitebright.no

Vi i Forbrukerrådet mottar for tiden mange henvendelser på WhiteBright (Confluent AS / Diamond Dental AS) av kunder som har spørsmål. Du finner mer informasjon om White Bright på Forbrukerrådets kontaktside under fanen «Mange lurer på»: Kontakt oss – Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)

Du kan lese om andre kunders erfaringer med WhiteBright her: Anmeldelser av Whitebright | Les kundenes anmeldelser av whitebright.no (trustpilot.com)

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 26.9.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål